Ny bok: "Jacobs Stege" av Jacob Palmstierna som pocket

Ny bok: "Jacobs Stege" av Jacob Palmstierna som pocket

Nyskrivet kapitel om finanskrisen!

Jacob Palmstiernas memoarer handlar om en livsklättring på en stege som lett till triumfer men också till ett bittert nederlag som vänts till nya segrar. Drömmen om en karriär i nuvarande SEB förvandlades till en mardröm när komplicerade husaffärer tvingade honom till avsked. Efter en rättegång, som helt friar honom, gör han en come back. I spetsen för nuvarande Nordea tillhör han dem som rensar upp efter 1990-talets finanskris. I en högst personlig bok berättar författaren om uppväxten på slottet Maltesholm och sin karriär som bankman. Flera medlemmar av familjen Wallenberg skildras i knivskarpa porträtt som inte väjer för de mörka sidorna av ett brutalt affärsliv.

I denna pocketupplaga har författaren lagt till ett nyskrivet förord samt ett helt nytt kapitel, där Jacob Palmstierna ger sin syn på finanskrisens efterdyningar och vad som bör ske för att mildra nästa finanskris.

Jacobs stege är riktigt läsvärd

Peter Wolodarski i DN

... en spännande skildring över svenskt bankväsende under senare delen av 1900-talet.

Anders Ström i Aktiespararen

En sympatisk och intressant bok på flera sätt.

Fredrik Tenfält i Göteborgs-Posten

Det finns mycket att säga om denna bok. Den är öppen, personlig, självkritisk.

Ingemar Mundebo i Upsala Nya tidning

Recensionsex beställs på info@ekerlids.com