Klas Eklund får Jacob Palmstiernas stipendium

Jacob Palmstierna har från intäkterna av boken Jacobs stege – triumfer och nederlag i en bankmans liv inrättat Jacob Palmstiernas stipendium för framgångsrikt ekonomiskt författarskap. Stipendiet om 100 000 kronor tilldelas 2010 Klas Eklund, adjungerad professor vid Lunds Universitet och Senior Economist vid SEB, för hans gedigna insatser under en lång följd av år som skribent inom områdena ekonomi- och klimatpolitik.

Juryn har särskilt beaktat Klas Eklunds folkupplysande arbete med böckerna Vår Ekonomi och Vårt klimat samt installationsföreläsningen vid Lunds Universitet: Finanskrisen i teori och praktik.

Juryn består av Jacob Palmstierna, (ordförande) Bertil Ekerlid, Magnus Henrekson och Bertil Torekull. Stiepndiet delas ut vid en ceremoni fredagen den 17 december klockan 10.00 på Nordeas huvudkontor, Smålandsgatan 17.

För mer information:

Jacob Palmstierna tel 070-848 98 68