Umeå hockeyklubb är i gång – ska ge fler möjlighet att spela

Umeå hockeyklubb är i gång – ska ge fler möjlighet att spela

Thoren Sports Academy har tidigare drivit hockeygymnasium i samarbete med Tegs SK. Nu växlar skolan upp och börjar samarbeta med en helt nystartad hockeyförening.

I slutet av 2022 bildades en ny hockeyförening i Umeå. Föreningen har varit vilande under cirka ett år då förutsättningarna för verksamheten har utretts och arbetats fram.

Vid ett extra årsmöte den 8 december gick startskottet för Umeå hockeyklubbs verksamhet. Umeå hockeyklubbs ambition är att ge fler ungdomar i Umeåregionen möjlighet att spela ishockey på juniornivå.

Föreningens verksamhet ska endast innefatta J18 och J20 och har fokus på att bredda möjligheten för killar och tjejer att fortsätta spela hockey på juniornivå.

Föreningen ska även verka för att ge sina medlemmar och aktiva spelare så låg medlems- och träningsavgift som möjligt. Detta för att så många som möjligt ska kunna spela ishockey så länge som möjligt, samt att så långt det är möjligt motverka sociala och socioekonomiska utmaningar och hinder, kopplat till medlems- och träningsavgift och ishockeyutövandet.

Thoren Sports Academy har tidigare samarbetat med Tegs SK, men från och med hösten 2024 ska skolan samverka med den nya föreningen Umeå Hockeyklubb och de lag som föreningen ställer på isen. Vid det extra årsmötet beslutades att Umeå hockeyklubb ska teckna ett samarbetsavtal med Thoren Sports Academy och därmed kunna ge ungdomar en bra möjlighet att kombinera gymnasiestudier med ishockey inom ramen för lokal idrottsprofil. Umeå hockeyklubb garanterar genom avtalet plats för Thoren Sports Academys elever lagtillhörighet i åldrarna J18/J20.

Umeå hockeyklubbs styrelse består av ett antal välkända, hockeyintresserade, Umeåprofiler. Föreningens ordförande är Lena Sandlin och vice ordförande är Mia Eskilsson, ledamöter är Kristoffer Hedlund, Johan Moritz, Gustav Nylund och Mattias Walfridsson.

– Jag känner mig hedrad att vara vald till ordförande i Umeå hockeyklubb. Jag brinner sedan barnsben för hockey och en jämställd idrott säger nyvalde ordföranden Lena Sandlin.

– Att ishockey är en dyr idrott att utöva är ingen hemlighet. Att vår nya förening kan erbjuda verksamhet till en betydande lägre kostnad kan vara avgörande för många ungdomar att fortsätta spela hockey på juniornivå menar Mia Eskilsson, vice ordförande i Umeå hockeyklubb.

Lena Sandlin, ordförande Umeå hockeyklubb

Kategorier

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 18 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.

Paula Hammerskog

Presskontakt Kommunikationsdirektör 073-334 87 50

Bra utbildning i hela Sverige

Edukatus bildades 1999, då som ThorenGruppen. Organisationen bytte namn i september 2024, några månader efter att nya ägare tillträtt. Edukatus driver förskolor, grundskolor, gymnasier och vuxenutbildningar i hela Sverige. Vi har strax över 15 000 förskolebarn, elever och vuxendeltagare i våra verksamheter. Idag är vi över 1 800 medarbetare.

Edukatus

Stora Nygatan 52