UF i toppklass: 10 nya priser till Affärsgymnasiet

UF i toppklass: 10 nya priser till Affärsgymnasiet

Affärsgymnasiet Gävle vann tio priser i årets regionala UF-mässa. Efter hård konkurrens fick eleverna kliva upp på pallen i en rad kategorier. – Det är ett kvitto på deras fantastiska arbete, säger rektor Joacim Swedén.

Det här är en del i artikelserien om arbetet och människorna bakom ett av Sveriges bästa gymnasium inom entreprenörskap.

Den 27 mars tävlade UF-företag från hela Gävleborgs län. Den årliga regionala mässan i Ung Företagsamhet utsåg de bästa eleverna från alla skolor inom upptagningsområdet. Organisationen Ung Företagsamhet delade tillsammans med sina samarbetspartners ut priser i en mängd tävlingskategorier.

Affärsgymnasiet kammade hem hela tio priser i de olika tävlingarna. Totalt belönades eleverna med fyra förstaplatser, fyra andraplatser och två tredjeplatser. De tog förstaplatserna i kategorierna Årets affärsplan, Årets monter, Årets unga ledare och Årets ekologiskt hållbara.

Vinnarna i den sistnämnda kategorin, Två vänner UF, kröntes även med en prestigefylld plats till SM, som går i slutet av maj. Skolan har redan ett pris från årets SM-tävlingar. Kategorin Årets webshop avgjordes nämligen för några månader sedan och där plockade Biismart UF hem en andraplats.

– Vi är oerhört stolta över våra elever. Det är ett härligt kvitto på allt fantastiskt jobb de genomfört under året, säger rektor Joacim Swedén.

Här är listan över Affärsgymnasiets Gävles priser:

Förstaplatser:

Årets affärsplan: Smalltown UF – Siri Persson, Ellen Hederström, Saga Eriksson.

Årets monter: Vin’yl UF – Alice Vestlund.

Årets unga ledare: Tilde Isaksson – Metanoia UF.

Årets ekologiskt hållbara: Två vänner UF – Ida Valleräng och Alice Erlandsson.

Andraplatser:

Årets monter: Biismart UF – Moa Larssen, Elsa Westlund och Egil Bergström.

Årets tjänst: Bilflipp UF – Willy Forslund.

Årets socialt hållbara: Metanoia UF – Tilde Isaksson, Laven Ali och Owen Kangleas.

Årets ekologiskt hållbara: Biismart UF – Moa Larssen, Elsa Westlund och Egil Bergström.

Tredjeplatser:

Årets unga ledare: Moa Larssen – Biismart UF.

Årets hantverk: Malmborgs UF – Sebastian Malmborg

Paula Hammerskog

Presskontakt Kommunikationsdirektör 073-334 87 50

Bra utbildning i hela Sverige

Edukatus bildades 1999, då som ThorenGruppen. Organisationen bytte namn i september 2024, några månader efter att nya ägare tillträtt. Edukatus driver förskolor, grundskolor, gymnasier och vuxenutbildningar i hela Sverige. Vi har strax över 15 000 förskolebarn, elever och vuxendeltagare i våra verksamheter. Idag är vi över 1 800 medarbetare.

Edukatus

Stora Nygatan 52