Måsföräldrarna vakar över sina barn och kommer med mat.

Debattartikel - Det vi gör mot måsungarna

debattartikel - Det vi gör mot måsungarna

Måsens distinkta rop förknippas av många med sommar och hav, men få känner till att måsungar regelbundet får nacken avvridna på många platser i vårt avlånga land.

I början på sommaren får måsfåglarna ungar som ska lära sig att komma ur boet. Måsföräldrarna övervakar läget från skyn och kan upplevas överbeskyddande om de flyger nära eller gör skenutfall. När en boende anmäler måsarna till sin fastighetsvärd kontaktas i regel ett skadekontrollföretag som lovar att ”lösa problemet” mot betalning. Den boende och fastighetssägaren vill förmodligen tro att ungarna kommer flyttas men i själva verket blir ungarna i många fall dödade på plats.

Vi har hört människor berätta om hur de hittat fågelungar ihjälslagna eller sett fågelbon med ägg och levande/döda ungar, skyfflas in i sopsäckar. En del ungar gasas i koldioxidskåp - en grym död som kan ta flera minuter.

Fiskmåsen är rödlistad som nära hotad och dessutom fredad under sommaren men kontrollföretagen missbrukar lagstiftningen. Enligt jaktförordningen får fågelbo med ägg eller ungar flyttas om det orsakar allvarlig skada eller olägenhet. Bedömningen är godtycklig och görs av fastighetsägaren. Lagen ger möjlighet att flytta ungarna, inte att döda dem. Men kontrollföretagen nyttjar sedan en annan paragraf som säger att djur som hittas i en utsatt belägenhet får avlivas av djurskyddsskäl. Först gör man alltså ungarna föräldralösa och sen dödas de för att de är utsatta utan föräldrarna.

Störningen från häckande måsar innebär normalt ingen allvarlig skada utan är lindrig och övergående. Måsföräldrarna lugnar sig när de märker att ingen skadar deras unge. Men om det behövs, kan ungarna flyttas inom samma område. Föräldrarna följer efter när ungen bärs så de ser den.

Fiskmåsar gör nytta genom att konkurrera med råttor om skräpet människan lämnar efter sig. De finns i människans omnejd eftersom vi har fiskat slut på fisken de normalt lever på eller förstört deras boplatser.

Detta kan du göra:

• Anmäl till polisen om du ser att kontrollföretag dödar måsfågelungar.
  • Tänk på att det beskyddande beteendet bara är intensivt de första dagarna och inte innebär någon fara eftersom fiskmåsarna endast gör skenutfall (de attackerar inte).
  • Om du trots det anmäler till din fastighetsvärd, understryk att du inte vill att måsungarna dödas utan att de flyttas och att kräv bekräftelse på det.
  • Som fastighetsägare, kontakta enbart företag som arbetar med flyttning av fågelbon i stället för avlivning som förstahandsval. Fråga vilka metoder de använder sig av.
  • I rollen som fastighetsägare bör du främst arbeta förebyggande, när fåglar inte får häcka i området. Välj då att fågelsäkra fastigheten

Vi vill att:

• Det systematiska dödandet av fågelungar polisanmäls så att svensk domstol kan bedöma lagenligheten i det och att politiker verkar för en lagenlig restriktivitet i hur avlivning används som lösning när människor upplever djur som störande,

• Naturvårdsverket som ansvarig myndighet tillhandahåller information om regelverket och förebyggande åtgärder, och att kommuner agerar förebilder genom att stoppa rutinmässig avlivning av måsungar.

• Regeringen ser över hur missbruket av regelverket kan motverkas i den pågående utredningen om en uppdaterad jaktlagstiftning.

Låt oss skydda våra fiskmåsar och se till att förebyggande åtgärder väljs i stället för att måsungar fortsätter dödas olagligt.

av:

Misha Istratov, VD på Elithus och oberoende debattör inom hållbarhet

Shalini Persson, jurist och grundare av Stiftelsen Kattjouren

Lili Päivärinta, ordförande och grundare av Stiftelsen Djurens Ö

Anne Crussell, ledamot Stiftelsen Djurens Ö

Karin Löf, volontär Stiftelsen Djurens Ö

Johan Beck-Friis, legitimerad veterinär

Om Djurens Ö

Djurens Ö är en ideell svensk stiftelse som verkar för att hjälpa moderlösa djurungar och vilda djur som farit illa, många gånger på grund av människan. Vi arbetar för att kunna bygga Sveriges första viltsjukhus där viltrehabilitering, forskning, bevarandeprojekt och utbildning går hand i hand. Genom viltsjukhuset hoppas vi kunna skapa engagemang, sprida kunskap och information om hur vi människor kan leva i samklang med, samt respektera, djur och natur.

För mer information besök gärna Djurens Ö på Facebook eller på hemsidan.

Lili Päivärinta

Presskontakt Ordförande och grundare Djurens Ö Viltrehabilitering, viltvård, rådgivning kring viltvård och viltskydd 0705262507

Anne Crussell

Djurens Ö Marknadsansvarig och ledamot Djurens Ö 0708451520

Om Djurens Ö

Djurens Ö är en ideell svensk stiftelse som verkar för att hjälpa moderlösa djurungar och vilda djur som farit illa, många gånger på grund av människan. Vi arbetar för att kunna bygga Sveriges första viltsjukhus där viltrehabilitering, forskning och utbildning går hand i hand. Genom viltsjukhuset hoppas vi kunna skapa engagemang, sprida kunskap och information om hur vi människor kan leva i samklang med, samt respektera, djur och natur.

För mer information besök gärna Djurens Ö på Facebook eller på hemsidan.

Stiftelsen Djurens Ö