Zeta matlagningsoljor i Tetra Pak

Ny förpackning med mindre plast för våra matlagningsoljor

Nu kommer Zetas populära matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, i en ny miljövänlig kartongförpackning från Tetra Pak. Den har många fördelar; den är lätt att bära hem från butiken och öppningen på förpackningen har antidroppfunktion som underlättar användandet. Men framför allt ger den (enligt Dryckesbranschens Klimatinitiativ, rapport 2022) ett lägre klimatavtryck än både plast och glas. Det går åt en mindre mängd plast till Tetra än till en PET-flaska och pappersmaterialet är gjord på FSC®-certifierat träråvara, vilket bidrar till ett mer hållbart skogsbruk. Materialet, som består av hela 60 procent kartong, är även mer motståndskraftigt jämfört med både PET och glas och minimerar därför eventuella problem med trasiga förpackningar under distribution och i butik.

Kartongförpackning från Tetra Pak är också ett lyft för själva produkten. Till Zeta Solrosolja och Rapsolja har vi använt en förpackning av typen Tetra Prisma Aseptic som är designad att bevara flytande livsmedel på bästa sätt. Den släpper inte genom något ljus och förhindrar effektivt oljan från att exponeras för luftens syre, två av vegetabiliska oljors största fiender. Eftersom man genom denna förpackning minimerar risken att oljan oxiderar bibehålls kvaliteten bättre jämfört med förpackningar av andra material.

Samtidigt som förpackningen är hållbar för klimat och produkt så är rapsolja och solrosolja bra för vår hälsa tack vare den höga halten omättat fett.

- Vegetabiliska oljor är det mest hälsosamma fett du kan använda i din matlagning, berättar Zetas grundare Fernando Di Luca. En i det närmaste enig forskarkår menar att vi måste minska på mängden mättat fett, och ett sätt att göra det är att byta ut smör mot växtbaserade oljor.

Redan för tre år sedan kom den första Zeta-oljan i kartongförpackning från Tetra Pak, en 50 centiliters kallpressad jungfruolivolja av smakklassningen Fruttato. Något Fernando är mycket stolt över.

- Alla vet ju att jag brinner för olivolja, Extra Vergine. Men ibland behöver man ha en mer neutral olja i sin matlagning och då är det fantastiskt att vi kan erbjuda vår fina rapsolja och solrosolja i tetra.

Zeta Rapsolja 1 liter

Neutral olja utvunnen ur rapsfrö, har en mycket mild smak. Den har en fin fettsyrabalans av fleromättat fett (omega-3 och omega-6) och enkelomättat fett vilket gör att den passar i både varm och kall matlagning. Går utmärkt att steka i och passar fint i salladsdressing och kalla såser som majonnäs och salsa.

Zeta Rapsolja i kartongförpackning från Tetra Pak en liter hittar du hos Coop och de kostar ca 37 kronor.

Zeta Solrosolja 1 liter

Klassisk matlagningsolja pressad ur solrosfrön, med neutral doft och smak. Perfekt till både varm och kall matlagning, en utmärkt olja att steka i. Hög halt omättade fettsyror och låg andel mättat fett, som vi ur hälsosynpunkt bör dra ner på.

Zeta Solrosolja i kartongförpackning från Tetra Pak en liter finns att köpa i Coop-butiker och kostar ca 37 kronor.

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se