Över 2500 entusiastiska deltagare har hittills anmält sig till "Discover Logistics"

· Det starka internationella intresset för simuleringen "DHL Fast Forward" visar på logistikindustrins popularitet

· Deltagande fortfarande möjligt fram till 8 juli 2008

Bonn, 15 maj 2008:

DHL har nyligen lanserat sitt internationella initiativ "Discover Logistics", med samtycke från Tysklands federala utrikesminister Dr. Frank-Walter Steinmeier. Målet är att inspirera så många potentiella medarbetare som möjligt till att upptäcka och fascineras av den snabbt växande logistikindustrin. En central komponent i denna globala aktivitet är simuleringen "DHL Fast Forward", genom vilken Deutsche Post World Net vill vinna över så många unga talanger som möjligt för en karriär i logistikbranschen. Spelarna tävlar mot varandra via Internet och visar sina ledaregenskaper genom att utveckla ett virtuellt logistikföretag från rikstäckande leverantör till en global aktör. Redan från början har intresset varit stort:: bara två veckor efter start har över 2500 anmält sig från över 90 länder. Majoriteten kommer från Tyskland och USA, men också från Indien och Kina, två av de viktigaste utvecklingsmarknaderna för den globala logistikindustrin. Det går fortfarande bra att anmäla sig till den första världsomspännande affärssimuleringen inom logistik fram till den 8 juli 2008 under www.dhl-discoverlogistics.com.

"Vi är väldigt nöjda med det exceptionella mottagande som vår simulering har fått ", förklarar Walter Scheurle, personalansvarig på Deutsche Post World Net. "Det visar återigen att vi genom moderna och innovativa rekryteringskampanjer kan inspirera unga, intelligenta sinnen till att bli morgondagens chefer inom vår logistikindustri. På DHL erbjuder vi överlägsna karriärmöjligheter i en högst internationell arbetsmiljö, vilket utgör ett spännande perspektiv för studerande."

"DHL Fast Forward" bedrivs på tre nivåer: I den första omgången utvecklar deltagarna en virtuell logistikleverantör till att bli marknadsledande i landet. I fas två, som inleds den 6 augusti, spelar de 500 bästa spelarna mot varandra i blandade internationella lag. En viktig aspekt här är att utveckla företaget till att även bli marknadsledande internationellt. De tio bästa lagen i världen kommer till den sista tävlingsomgången. Det lag som vinner "DHL Fast Forward" kommer att väljas ut bland dem i januari 2009 i en ceremoni på Deutsche Post World Nets huvudkontor i Bonn. Resultaten kommer att utvärderas av en jury i toppklass bestående av medlemmar från affärsvärlden, vetenskapliga kretsar och media.

-------------------------------------------------------

Cornilla von Plomgren