DHLs entimmeskampanj minskar koldioxidutsläpp med fem ton - Nedsläckning av DHL - en del i arbetet med att minska utsläpp med 30 procent

Stockholm 5 juni 2008. 5,2 ton på en timme. Så mycket koldioxid räknar DHL med att spara vid Lights Off Initiative i samband med att Världsmiljödagen sker idag. Satsningen ingår i DHLs nya långsiktiga miljöprogram, GoGreen.

I samarbete med sin ägare, Deutsche Post World Net, har DHL utarbetat en global miljöstrategi vid namn GoGreen. Målet är att öka energieffektiviteten och härigenom minska både egna och underleverantörers koldioxidutsläpp med 30 procent fram till och med 2020 och detta jämfört med 2007. Det här innebär att minska koldioxidpåverkan för varje brev som blir skickat, för varje paket som blir fraktat och för varje kvadratmeter yta som blir nyttjad i lagerenheter med cirka en tredjedel. Frågan tas på största allvar, vilket bland annat tar sig uttryck i att DHL släcker lampor på kontor världen över i samband med världsmiljödagen.

– Genom vårt globala nätverk, som täcker cirka 220 länder och territorier, minskar vi koldioxidutsläppen med 5.2 ton under en enda timme. Siffran är fullt jämförbar med utsläppen från 250 dieseldrivna distributionsbilar under 60 minuter. Genom initiativet hoppas vi inte bara själva aktivt bidra till ytterligare minskning av världens koldioxidutsläpp, utan även inspirera andra till att genomföra liknande aktioner, säger Lars Jordahn, VD på DHL Express Sverige.

Det var 1972 som FN beslutade sig för att starta Världsmiljödagen. Genom ett rullande schema med värdnationer engageras samtliga nationer för att uppnå en bättre miljö. I år är det Nya Zeelands tur att agera värdnation. I takt med en snabbt växande miljömedvetenhet har Världsmiljödagen fått allt större betydelse för länder och företag världen över.

DHLs aktion sker mellan 13:00-14:00 och omfattar alla kontor i Sverige och alla Expresskontor runt om i världen. Verksamhet i lager, på hubbar och gateways fungerar som normalt. Tekniska apparater som exempelvis datorer, maskiner och hissar fungerar som vanligt.

– Med en omsättning på 63 miljarder euro och över 500 000 medarbetare är vår ägare Deutsche Post världens främsta logistikföretag. Med storlek följer också ansvar och i ett första skede räknar Deutsche Post-koncernen med öka energieffektiviteten och därmed minska koldioxidutsläppen med tio procent fram till år 2012. Men det är bara början, säger Lars Jordahn.

Trots att DHLs Lights Off-initiativ fungerar mer som en symbolisk gest än en långsiktigt hållbar lösning visar aktionen ändå vilka möjligheter som finns att aktivt bidra till kraftig minskning av världens koldioxidutsläpp.

Förutom just denna aktion har DHL bland annat infört rad miljövänliga tjänster, bland annat tilläggstjänsten GoGreen, som innebär att koldioxidutsläpp kompenseras genom miljöinriktade investeringar i exempelvis ny fordonsteknik, utvinning av metan- och biogas samt plantering av energiskog.

Förutom en mer miljövänlig fordonsflotta satsar också DHL på att frakta mer med båt och järnväg samt skapa en ökad energieffektivitet i sina anläggningar, terminaler och kontor över hela världen. Arbetet kring att införa modern teknik bedrivs tillsammans med Innovations Center i Tyskland.

– Genom att vårt globala miljöprogram omfattar en rad aktiviteter än enbart i samband med Världsmiljödagen har vi goda förutsättningar att åstadkomma viktiga resultat. I förlängningen är vårt mål naturligtvis att alla dagar skall betraktas som miljödagar, fortsätter Lars Jordahn.

För ytterligare information kontakta:

Cornilla von Plomgren
Informationschef, DHL Express (Sweden) AB
Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80
Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com

Om DHL:
DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen.
300 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2007 hade koncernen en omsättning på 63 miljarder euro.