DHL ser fördelar med en differentierad kilometerskatt för tunga fordon

DHL ser fördelar med en differentierad kilometerskatt för tunga fordon

Men skatten bör inte öka det totala skattetrycket för svenskt näringsliv Stockholm, 4 april 2007. DHL Express i Sverige ser positivt på alla initiativ som bidrar till förbättrad infrastruktur. En kilometerskatt på tunga fordon kan bidra till ökad framkomlighet på våra vägar samtidigt som statskassan får in pengar för att rusta upp vägar och investera i nya trafikleder som är anpassade till dagens moderna samhälle. Transportvolymerna har ökat under senare år och en stor del av godstransporterna sker på väg. Det här innebär ökade kostnader för vägbyggen och underhåll, men även ökad belastning på miljön och mer buller. - Den största utmaningen för transportbranschen är att skapa hållbara transporter. Hög effektivitet och låg miljöpåverkan är viktigt i allt logistikarbete. Det handlar inte om att minska nuvarande transportvolymer. De är en direkt effekt av dagens moderna samhälle och en förutsättning för vår välfärd, säger Niklas Knight, vVD och ansvarig för Domestic FTL & Specialities på DHL Express i Sverige. En differentierad kilometerskatt kan vara en av flera lösningar för att säkerställa finansiella resurser för att kontinuerligt rusta upp och investera i en för svenskt näringsliv konkurrenskraftig infrastruktur, men också ett sätt att minska miljöpåverkan. Ett av syftena med att införa en kilometerskatt är att åstadkomma färre och kortare transporter, omfördelning mellan trafikslag, ändrat ruttval och effektivisering av lastfaktor. - Vi har ambitionen att flytta över mer gods till järnvägen, speciellt på längre sträckor. Dessvärre är inte nuvarande kapacitet och flexibilitet i det svenska järnvägsnätet tillräcklig, säger Niklas Knight. DHL Express i Sverige fraktar över 12 000 enheter med järnväg varje år. Det motsvarar ungefär 45 tåg per dag. Det är framförallt på sträckorna Göteborg/Stockholm respektive Helsingborg/ Stockholm/ Sundsvall/ Umeå/ Luleå som DHL fraktar mycket gods med tåg. Svenskt näringsliv är transportberoende. Ett införande av en kilometerskatt höjer den totala transportkostnaden. TransportGruppen inom Svenskt Näringsliv poängterar betydelsen av att säkerställa svenskt näringslivs konkurrenskraft på flera plan. Kilometerskatten ska inte påverka svensk industri negativt och inte heller vår sysselsättningsgrad. - Vi kan tänka oss en kilometerskatt om en sådan blir verklighet i hela Europa. Skatten bör vara konkurrensneutral av två skäl. Dels för att förutsättningarna blir lika för företagare oavsett var de bedriver verksamhet i Europa men också för att framtidens miljö kräver att vi tar ett gemensamt ansvar, säger Peter Jeppsson, VD på TransportGruppen. I SIKAs rapport om kilometerskatt för lastbilar belyser utredaren skattens produktions- och sysselsättningseffekter. ”På kort sikt och för vissa företag kan ökade kostnader leda till betydande konsekvenser. Till exempel kan kostnadsökningen som uppstår till följd av en kilometerskatt för tunga fordon i Sverige svårligen övervältras på slutkunden när marknaden är global, vilket allt annat lika kan leda till konkurrensnackdelar som riskerar att påverka produktion och sysselsättning i Sverige negativt.” - Om kilometerskatten blir verklighet i Sverige, innebär det att vi höjer våra priser mot transportköparna. I slutändan är det konsumenten som drabbas av skatten i form av ökade priser. En kilometerskatt kan få stor påverkan på transportintensiva produkter som exempel livsmedel, blommor och sågat virke, fortsätter Niklas Knight. Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela välden. 285 000 medarbetare arbetar för att ger snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på 60 miljarder euro. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com