DHL satsar på ny framtidsinriktad terminal i Göteborg

Invigning av nya terminalen beräknad till första kvartalet 2009 Stockholm, 14 december, 2007. DHL Express flyttar till ny terminal med strategisk placering på Hisingen i Göteborg. Satsningen på en hypereffektiv terminal uppgår till 250 miljoner kronor och bidrar till ökad kundservice samt kraftigt förbättrad arbetsmiljö. Den nya terminalen ska ligga vid Importgatan i Backa Industriområde och inflyttning är beräknad att ske någon gång under första kvartalet 2009. – Vår nya terminal, som både blir toppmodern och får ett bra läge, innebär att vi kommer att kunna höja vår kvalitet ytterligare till kunder i Göteborgsregionen. Dessutom blir terminalen optimalt verksamhetsanpassad och arbetsmiljön blir oerhört mycket bättre för våra medarbetare. Så det känns verkligen som en satsning inför framtiden, säger Lars Sundman, VD på DHL Express i Sverige. DHL Express har 27 terminaler runt om i Sverige och verksamheten i Göteborg sysselsätter cirka 250 medarbetare. De drygt 100 personer som arbetar inne i terminalen hanterar uppemot 15 000 sändningar per dygn. I Göteborg samarbetar DHL Express med fyra åkerier som använder cirka 600 fordon för att kontinuerligt hämta och lämna gods hos kunder. – En väl fungerande arbetsmiljö är något som vi verkligen tar på allvar inom hela DHL Express Sverige. Därför känns beslutet om flytten till nya och mer ändamålsenliga lokaler som att vi verkligen visar att vi lever som vi lär, säger Peter Hesslin, som är chef för Operations inom DHL Express i Sverige. Den nya omlastningsterminalen utvecklas och byggs av Skanska, som under en längre tid byggt upp en omfattande kompetens inom utveckling av logistikfastigheter i Norden. – Vi är mycket glada för samarbetet med DHL som hjälper oss att ytterligare utveckla vårt logistikkunnande. Den nya terminalen förenar god arbetsmiljö och funktionella lokaler med ett bra geografiskt läge, säger Cecilia Fasth, VD för Skanska Fastigheter Göteborg. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen. 285 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på 60 miljarder euro.