DHL och Reitan Servicehandel samarbetar

Pakethantering nu möjlig hos ett större antal butiker inom Reitan-koncernen. Stockholm 14 januari 2008, DHL fortsätter att utöka antalet in- och utlämningsställen både i tätorter och på landsbygden. Privatpersoner har nu möjlighet att på ett enkelt sätt hämta och lämna DHL-paket i olika storlekar i ett antal 7-Eleven -butiker och Pressbyråer runt om i landet. - För oss är det viktigt att kunna ge bra service snabbt och enkelt till våra kunder. Genom att vi inför DHL SERVICE POINT i ett större antal butiker utökar vi vår servicegrad till våra kunder, säger Torbjörn Svedenklint, Direktör för Affärsutveckling på Reitan Servicehandel i Sverige. DHL Express i Sverige har alldeles nyligen lanserat SERVICE POINT som innebär att privatpersoner och företag kan lämna in och hämta paket på drygt 1 100 in- och utlämningsställen. Bokning av transport och godssökning sker via Internet. All administration och informationsöverföring är webbaserad och mottagare får avisering via SMS eller e-mail. Paketförpackningarna som ingår i totalpriset för en transport går att återanvända och återvinna. Storlek på paket väljs i samband med bokning på www.dhl.se. Paketlådor finns i storlekarna 0,5, 1, 2, 5, 10 och 20 kilo. Alla paket som hanteras inom ramen för SERVICE POINT i Sverige blir koldioxid-kompenserade. Denna process är certifierad av SGS, som är ett oberoende företag godkänt av Världsbanken för att verifiera projekt som har initierats för att minska växthusgaserna. Kompensation sker genom investering i ny teknologi för fordon, användande av förnybart bränsle med ny teknologi, investering i solfångarprojekt och metanutvinning och biogasproduktion men också genom stöd till skogsplantering. Genom samarbetsavtal med Reitan Servicehandel har franchisetagare av 7-Eleven- butiker och Pressbyråer möjlighet att utöka sitt sortiment och starta upp in- och utlämning av DHL-paket. Idag finns 7-Eleven i tre regioner: Stockholm, Göteborg och Öresund. Pressbyrån har butiker över hela landet - i storstäder och på mindre orter. Vilka butiker inom Reitan-koncernen som har en SERVICE POINT finns det information om på www.dhl.se/servicepoint. - Med Reitan Servicehandel som partner kan vi erbjuda privat- och företagskunder en ökad tillgänglighet till våra in- och utlämningsställen. Koncernens butiker har generösa öppettider och finns placerade på välbesökta platser. Det här gör det enkelt för kunder att hämta och lämna paket på tider som passar dem, säger Lars Jordahn, VD för DHL Express i Sverige. Alla konsumenter som bokar en transport på www.dhl.se får ett sändningsnummer som används när transporten betalas och paketet lämnas in på en Pressbyrå eller 7-Elevenbutik. Betalning för transport sker på den plats där paket lämnas in. Ett inlämnat paket går att söka på DHLs externa hemsida. Idag finns SERVICE POINT i flera europeiska länder, bland annat i Italien, UK, Frankrike, Spanien, Polen, Österrike och Belgien. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com Torbjörn Svedenklint Direktör Affärsutveckling, Reitan Servicehandel Sverige AB Tel: 08 587 490 76 Mobil: 070 248 92 24 Email: torbjorn.svedenklint@reitanservicehandel.se Om SERVICE POINT: Över 1 100 in- och utlämningsställen finns runtom i Sverige. Förutom att DHL har tecknat en mängd avtal med lokala handlare inom olika branscher har man även upprättat samarbetsavtal med rikstäckande franchisekedjor inom handel. Sedan tidigare finns konceptet med SERVICE POINT i bland annat Tyskland, Spanien, Storbritannien, Italien och Benelux-länderna. Mer information om SERVICE POINT finns på www.dhl.se och på bloggen ”Alla dessa paket och pallar”. Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen. 285 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på 60 miljarder euro. Om Reitan Servicehandel I Reitan koncernen finns över 2 800 butiker som sysselsätter omkring 20 000 personer. Antal kunder per dag uppgår till cirka 2,3 miljoner och omsättningen ligger på drygt 40 miljarder kronor. Koncernen är genom sina profiler Pressbyrån, Narvesen, 7-Eleven, Rema 1000, Easy 24, Spaceworld, YX representerad i fem länder: Sverige, Norge, Danmark, Slovakien och Lettland. 40