DHL når hela Europa före lunch

Nu sätter DHL en ny standard för transportbranschen

Stockholm 12 juni 2008. DHL Express storsatsar på transporter som når hela Europa, inklusive alla mindre orter, före lunch. Genom Express 12:00 vill DHL sätta en ny standard inom transportbranschen. Bakom tjänsten ligger flera års målmedveten utbyggnad av DHLs transportnät inom Europa.

DHL Express Sverige genomför en aggressiv satsning på snabba transporter inom hela Europa. Genom nyss genomförda stora reklamkampanjer i både TV och affärspress ville DHL Express göra såväl företag som privatpersoner medvetna om att leveranser som når hela Europa före lunch, inklusive mindre orter, har blivit en realitet.

- Genom vår satsning på Express 12:00 vill vi en gång för alla sätta en ny standard för Europa-transporter och lära näringslivet att transporter före lunch, inom hela Europa, är ett naturligt krav på transportbranschen, säger Lars Jordahn, VD på DHL Express Sverige.

Idag omfattar DHLs europeiska transportnät samtliga städer och orter i Europa. Av detta täcker DHL cirka 80 procent av hela Europa med förmiddagsleveranser, det vill säga leverans senast 12:00 dagen efter.

- Stora delar av transportbranschen når större europeiska städer före lunch, men inte så gott som alla mindre orter i Europa. Att vi kan erbjuda detta beror på att vi under flera års tid har satsat målmedvetet på att bygga ut vårt transportnät. Jag vågar påstår att ingen annan transportör har så bra täckning som DHL när det gäller expresstransporter inom Europa, både vad gäller total täckning samt transporter före 12:00, säger Håkan Kristiansson, chef Time Definite, på DHL Express i Sverige.

Vid 2005 täckte DHL 60 procent av den europeiska kontinenten med förmiddagsleveranser, men genom en stadigt växande efterfrågan från kunderna har det alltså blivit naturligt att bygga ut det europeiska transportnätet. Totalt rör det sig om mycket stora investeringar.

Förutom en stadig utbyggnad av transportnätet har DHL effektiviserat sina rutiner för senare upphämtningar och tidigare leveranser, vilket innebär att man idag kan spara uppemot fem timmar på en enda försändelse. Men snabba europatransporter påverkar inte bara DHLs egna kunder i positiv riktning, utan även kundens kund. I förlängningen påverkar DHL Express alla delar i transportkedjan i positiv riktning.

- Det uppstår stora och värdefulla tidsbesparingar av att mottagaren kan börja arbeta med innehållet i sin försändelse redan på förmiddagen, i stället för sen eftermiddag. Så det kan handla om alltifrån reservdelar som måste fram extra snabbt för att minimera tiden för eventuella produktionsstopp till affärsdokument som krävs för att slutföra en mångmiljardaffär. Det är lätt att tro att man idag skickar affärsdokument via e-post, men i regel skickas viktiga dokument via snabba och säkra expresstransporter, säger Håkan Kristiansson.

Alla transporter inom Express 12:00 täcks av en tidsgaranti, som gör gällande att transporten måste nå avsedd destination före lunch. Skulle en transport, mot förmodan, nå slutmottagaren efter klockan 12:00 dagen efter erbjuder DHL Express en så kallad money-back-guarantee.

- Genom effektiviseringar av alltifrån förtullning och hantering i kombination med ett heltäckande distributionsnät krymps avstånden i tid och rum för våra kunder. Det gör att vi vågar sticka ut hakan och erbjuda money-back-guarantee, säger Lars Jordahn.

Förutom förmiddagsleveranser till så gott som hela Europa kan DHL även erbjuda sådana leveranser till viktiga handelsländer utanför Europa.

För ytterligare information kontakta:
Cornilla von Plomgren
Informationschef, DHL Express (Sweden) AB
Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com

Om DHL:
DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen.
300 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2007 hade koncernen en omsättning på 63 miljarder euro.