DHL i Sverige erbjuder internationell paketservice för privatpersoner

DHL i Sverige erbjuder internationell paketservice för privatpersoner

Kunder kan hämta och lämna DHL-paket på över 1 000 in- och utlämningsställen Stockholm, 24 september 2007. I november går startskottet för DHLs offensiv mot ett helt nytt område – privatmarknaden. Konkurrenskraftiga priser i kombination med snabba leveranser ska få svenskar att skicka sina paket med DHL. I ett första skede täcker erbjudandet Sverige, men redan nästa år kan svenskarna skicka paket över hela världen via DHL. Fram till nu har DHL Express i Sverige fokuserat på företagsmarknaden. Men nu bryter bolaget ny mark och ger sig in på privatmarknaden. Framgångsreceptet bygger på en helt ny affärsmodell. – Kunderna ska få betala för paketservice utefter volym, inte dess vikt. Det är ett modernt och logiskt sätt att tänka kring transporter. Vi har för avsikt att erbjuda fasta priser för paket i olika storlekar, säger Ulf Gejhammar, försäljnings- och marknadsdirektör på DHL Express. Initialt omfattas över 1 000 in- och utlämningsställen i Sverige. Förutom att DHL har tecknat en mängd avtal med lokala handlare inom olika branscher har man även upprättat ett samarbetsavtal med en rikstäckande franchisekedja inom servicehandel. Men det är bara början. – Tillgängligheten till SERVICEPOINT för privatpersoner och för DHL:s redan befintliga 50 000 företagskunder kommer att vara utomordentlig. Framöver blir det lika vanligt med en skylt som kommunicerar SERVICEPOINT som att se en gulröd DHL-bil, säger Ulf Gejhammar. Förutom en ny affärsmodell ska snabb leverans i kombination med hög säkerhet få kunderna att välja DHL. För detta ändamål har DHL ett utbrett nätverk av lokala åkerier, ett effektivt globalt flygnätverk samt robusta kartonger. Förpackningarna är specialutvecklade för att vara extra stöttåliga och för att kunna nå optimal fyllnadsgrad i lastbilarna. Genom ett sådant upplägg skapar DHL optimala förutsättningar för att godset ska komma fram i oskadat skick redan nästa dag. Dessutom ger den höga fyllnadsgraden två viktiga effekter. Dels kan DHL minska sina koldioxidutsläpp genom att samordna godset med mindre körningar som följd, dels kan DHL, som har världens största och mest utbredda paketnätverk som når mer än 220 länder och territorier, erbjuda konkurrenskraftiga priser. Sedan tidigare finns konceptet med SERVICEPOINT i bland annat Tyskland, Spanien, Storbritannien, Italien och Benelux-länderna. Redan under 2008 räknar DHL med att kunna erbjuda svenskarna transporter över hela världen. Konceptet är starkt efterfrågat av befintliga kunder, men också av privatpersoner som har behov av att på ett enkelt och snabbt sätt kunna skicka paket till släktingar och vänner över hela världen. Bland näringsidkare är det fler som vill kunna transportera sina varor direkt ut till konsumenter. Ett bra exempel på sådana näringsidkare är e-handelsföretag. – En tröskel för den internationella distanshandeln har varit att det har saknats riktigt bra transportlösningar. Genom vårt erbjudande om SERVICEPOINT kan en entreprenör sätta upp en webb-butik och exempelvis erbjuda hela världen skräddarsydda kostymer från Thailand, säger Ulf Gejhammar. En undersökning från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att e-handeln steg med mer än 20 procent under det andra kvartalet i år. Det finns inga tecken på att denna utveckling håller på att mattas av. Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen. 285 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på drygt 60 miljarder euro. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com