Årets julklapp till DHL-kunder - allt gods blir spårbart

Nu omfattas även direkttransporter av Track & Trace Stockholm, 19 december 2007. Nu har DHL beslutat sig för att även göra partigods, det vill säga transporter direkt mellan kunder, spårbart. Beslutet innebär att allt gods hos DHL omfattas av Track & Trace med start från årsskiftet. Satsningen leder också till att DHL internutbildar 3 500 yrkesförare. Ökad informationstillgänglighet, smidigare administration samt enhetlighet med övriga transporttjänster. Det är bara några av de effekter som uppstår genom att DHL Express inför spårbart partigods på bred front. Beslutet innebär att allt gods som transporteras inom DHL Express omfattas av Track & Trace och därmed blir spårbart. - Med tanke på att det mervärde vi nu erbjuder inte kostar kunderna något extra ser vi sökbart partigods som årets julklapp till både små och stora företag. Dessutom är det ett välkommet erbjudande som även gagnar våra kunders kunder eftersom de också kan få snabbare information om var partigods finns, säger Michael Källbäcker, projektledare för FTL Precision på DHL Express Sverige. Att följa upp partigods har tidigare varit en komplicerad process. Mycket på grund av att själva fraktsedeln har varit den främsta källan till information, vilket har skapat onödig manuell hantering och ökad administration. Genom att DHL Express är först i Sverige med att erbjuda sökbart partigods via Internet försvinner denna problematik. Kunderna kan själva, via en så kallad Track & Trace-funktion på DHLs webbplats, få information om när godset hämtades, när det blev levererat och vem som tog emot godset. Det enda kunden behöver känna till är numret på fraktsedeln. - Idag är information om transporten nästan lika viktigt för våra kunder som att godset kommer fram i rätt tid och till rätt plats. Detta eftersom kunderna vill ha ökad kontroll på sitt godsflöde och tidigt få reda på eventuella avvikelser för att kunna göra kvalitetsuppföljningar, säger Michael Källbäcker. Projektet FTL Precision har pågått sedan i somras. Första pilotprojektet inleds direkt efter nyår. Och från och med mars rullar DHL Express ut tjänsten på bred front inom hela partinätverket. - Genom att informationen kring partigods blir tillgängligt i realtid kan vi tillhandahålla rätt transportdata redan från början och därmed förbättra kvaliteten vad gäller både våra och åkeriernas administrativa rutiner, vilket även kommer våra kunder till godo, säger Michael Källbäcker. Satsningen innebär att 1 200 handdatorer av modell Motorola HCe700 rullas ut till DHL anslutna åkerier och att närmare 3 500 yrkesförare utbildas kring de nya rutinerna. Utvecklingen av mjukvaror sker i samarbete med flera företag, där bland annat Optidev står för handdatorsystemet. Denna lösning bygger på serviceplattformen OptidevTrueMobile för mobil datakommunikation. - Som marknadsledande inom segmentet partigods hoppas vi att kunderna ska känna sig nöjda med vår vidareutveckling av den redan populära tjänsten DHL Parti, säger Niklas Knight, affärsområdeschef för DHL Parti. Om partigods Partigods, eller del- och hellaster, är gods som transporteras direkt mellan avsändare och mottagare utan omlastning. Normalt sett väger godset väger över 1000 kg. Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen. 285 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på 60 miljarder euro. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com