Nominerade till Årets idrottsprestation

Nominerade till Årets idrottsprestation

Två unga fotbollstalanger och en rutinerad VM-medaljör – på Jönköpingsgalan den 15 oktober står det klart vem av de tre nominerade som stod för årets idrottsprestation!

Priset för årets idrottsprestation delas ut till en person eller lag som nått framgångsrika resultat på nationell eller internationell nivå. Den 15 oktober vet vi vem som kammar hem utmärkelsen  – nominerade till Årets Idrottsprestation är:

Branimir Hrgota, Jönköping Södra - Endast 18 år gammal har Branimir Hrgota gjort dundersuccé inte bara i Jönköpings Södra utan i hela superettan där han under sin debutsäsong varit bofast i toppen av skytteligan. Framgångarna har inte bara betytt en plats i P18-landslaget, det har också gjort att en rad allsvenska föreningar har fått upp ögonen för Hrgota som har kontrakt med J-Södra även nästa säsong.

Anders Gustafsson, Jönköpings Kanotklubb - Med ett år kvar till OS i London visade Anders Gustafsson att han är en av världens bästa kanotister när han tog VM-silver på K1 1000 meter vid tävlingarna i Szeged, Ungern. Tidigare under säsongen tog han silver på specialdistansen K1 500 meter vid EM i Belgrad, trots sjukdom och dåliga förberedelser. Enligt honom själv är han i bättre form än någonsin, 32 år gammal.

Victor Claesson, IFK Värnamo - Mittfältstalangen och U21-landslagsmannen har haft en nyckelroll i IFK Värnamos framgångar i superettan den här säsongen. Att han skulle lämna Värnamo var bara en tidsfråga, och det blev klart redan i somras att han nästa säsong kommer spela för Elfsborg. Detta sedan i stort sett alla klubbar i allsvenskan varit ute efter hans underskrift. Under tiden har han dock haft full fokus på IFK Värnamo som överraskat alla i superettan.

Anders Gustafsson är nominerad till priset för tredje gången, och vi såg honom 2009 ta hem utmärkelsen. Tidigare har även cyklisten Alexandra Engen, HV71, kanotisten Sofia Paldanius samt Jönköping Södra prisats för sina idrottsprestationer.

För ytterligare information, kontakta:

Donald Sandström, Jnytt
donald.sandstrom@jnytt.se

Högupplösta bilder på de nominerade hittar du här.

www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.