​Sverige-Schweiz på Tunavallen i Eskilstuna

​Sverige-Schweiz på Tunavallen i Eskilstuna

Följ det svenska damlandslaget i fotboll på vägen mot sommarens VM i Kanada. Med avspark klockan 18.15 den 5 april möter Sverige Schweiz på Tunavallen i Eskilstuna.

- Det känns väldigt roligt att matchen mot Schweiz kommer att spelas i Eskilstuna. Jag var på plats på Tunavallen och såg Eskilstuna Uniteds hemmapremiär förra året och fick se en publik på över 1800 åskådare som gav sitt lag en stående ovation i slutet av matchen. Det var tydligt att de kände stolthet över sitt lag och jag hoppas att Eskilstuna-publiken också kommer känna stolthet över oss den 5 april, säger förbundskapten Pia Sundhage.

Eskilstuna kommun, Destination Eskilstuna och Eskilstuna United arrangerar landskampen tillsammans med Svenska Fotbollförbundet (SvFF). Eskilstuna United tog 2014 klivet upp i Damallsvenskan och intresset för klubben är stort. Under sitt första år i damfotbollens högsta serie toppade Eskilstuna United publiksiffrorna.

Erika Zaar, projektledare Evenemang SvFF kallar matchen på Tunavallen för ett av Sveriges VM-genrep. - Det är några år sedan damlandslaget spelade i Eskilstuna och med tanke på det stora damfotbollsintresset som finns i staden hoppas vi på en publikfest som ger det svenska damlandslaget ett fint avstamp innan VM-äventyret i Kanada i sommar.

Eskilstuna Uniteds ordförande Anna Linnakallio hoppas att landskampen den 5 april ska öka det redan stora intresset för damfotbollen i Eskilstuna. Extra roligt är om några av Eskilstunas egna spelare kan få chansen att visa upp sig på hemmaplan.

Jimmy Jansson (S) kommunstyrelsens ordförande menar att Eskilstuna Uniteds framgångar, publikens stöd men också kommunens arbete med att utveckla Eskilstuna som evenemangsstad har bidragit till att vi nu får den här typen av evenemang.

- Att damernas uppladdning inför världsmästerskapen förläggs till Eskilstuna är ett nationellt erkännande för Eskilstunas betydelse för svensk damfotboll, säger Jimmy Jansson.

Biljettsläpp kommer att ske den 3 mars och biljetter kommer att finnas på Eskilstuna turistbyrå (016-710 70 00) och på ticnet.se.

För mer information:

Kontaktpersoner:
Micke Lönngren, Evenemangschef Destination Eskilstuna, micke@eskilstuna.nu,
0702-67 70 70
Erika Zaar, Projektledare Evenemang SvFF, erika.zaar@svenskfotboll.se, 070-303 68 78