Sebastian Larsson Fotbollsakademi presenterar ny styrelse

Sebastian Larsson Fotbollsakademi presenterar ny styrelse

Nu presenterar Sebastian Larsson Fotbollsakademi (SLFA) sin nya styrelse. Det är ett namnkunnigt gäng med stark förankring i Eskilstuna och bred erfarenhet från både föreningsliv och styrelsearbete.

Under 2014 utvecklades den tidigare Eskilstuna Fotbollsakademi till att bli Sebastian Larsson Fotbollsakademi (SLFA), med stöd från fotbollsproffset från Eskilstuna som sedan unga år är etablerad i det svenska landslaget och som professionell fotbollsspelare i engelska FC Sunderland. I september träffades deltagarna, 14 flickor och 14 pojkar i åldern 13-14 år, för första gången. De har blivit inbjudna via sina respektive föreningar och kommer att delta i verksamheten i två år. SLFA vill möjliggöra för talanger att få mer och bättre utbildning när det gäller kunskap om hur man bäst förbereder sig för att bli elitspelare. Stiftelsens ändamål är att främja utvecklingen av fotboll i Eskilstuna och då överskott uppstår ska det användas för att lämna bidrag eller stipendier till lovande fotbollstalanger i Eskilstuna för deras utbildning.

I samband med att stiftelsen gjordes om från att vara Eskilstuna Fotbollsakademi till att bli Sebastian Larsson Fotbollsakademi rekryterades en ny styrelse som nu har haft sitt första sammanträdande. Ny ordförande för SLFA blir Göran Hogestadh som har arbetat i styrelser och stiftelser på olika nivåer i många år, totalt har det blivit ett 70-tal olika styrelseuppdrag. Hogestadh har haft ledande befattningar inom mötesindustrin och besöksnäringen i 25 år och är idag verksam som styrelseordförande i ett flertal bolag och organisationer, arbetar med affärsutveckling och är ackrediterad styrelseutbildare inom StyrelseAkademien.

- Det är med stor ödmjukhet jag antar utmaningen att få leda arbetet i Stiftelsen SLFA. Att få vara en del av utvecklingen av Eskilstunas fotbollsungdomar känns mycket hedrande. Jag ser med spänning fram emot detta arbete, säger Göran Hogestadh.

Sebastian Larsson Fotbollsakademi stöds av ICA Maxi, Sparbanken Rekarne, Nike, PWC och Eskilstuna kommun.

Övriga styrelseledamöter:

Svante Larsson har ett stort engagemang för fotbollen och har varit verksam inom idrotten under hela sin yrkesbana som spelare på elitnivå, ledare, tränare, idrottslärare och talangscout. Svante har också i olika omgångar haft styrelseuppdrag inom föreningslivet. Inte minst är Svante Larsson pappa till Sebastian Larsson och har varit involverad i Fotbollsakademin sedan starten.

Tommy Svensson är VD för Work Agent Sverige AB och har varit instruktör i Fotbollsakademin i cirka sex år, där han ansvarar för målvaktsträningen. Tommy är fostrad i IF Verdandi men har spelat i ett flertal olika Eskilstunaklubbar. Sin riktiga målvaktsskolning fick han i IFK Eskilstuna där han, som han själv uttrycker det, hade förmånen att få ha Birger Ahlberg som målvaktstränare. Tommy är certifierad styrelseledamot enligt Styrelseakademiens Rätt Fokus och har haft flertalet uppdrag som ledamot och ordförande inom både närings- och föreningsliv.

Göran Pettersson är VD och ägare av Vilsta Sporthotell, har tidigare drivit Kanotcenter och Team Sportia i Eskilstuna och har under åren haft flertalet styrelseuppdrag inom både näringsliv och föreningsliv, idag är Göran ordförande för aktieägarföreningen för Eskilstuna Marknadsföring och huvudman i Sparbanken Rekarne. Han spelade som ung fotboll i IFK Eskilstuna, men senare fick handbollen ta över.

Nils Andrén är företagsrådgivare på Sparbanken Rekarne, han är född i Eskilstuna och hann under uppväxten spela i flera olika Eskilstunaklubbar, bland annat med Eskilstuna City i Juniorallsvenskan, och gick även fotbollsgymnasium i Eskilstuna innan det bar av till Stockholm för civilekonomutbildning. Nils är sedan många år god vän med Sebastian Larsson som han lärde känna genom fotbollen.

Monica Jonsson har sin bakgrund inom ekonomi och ledarskap och är idag administrativ chef på Ica Maxi Eskilstuna. Monica startade sin yrkesbana som bankman och har sedan dess hunnit med att arbeta inom kommun och besöksnäring som VD och hotelldirektör på olika anläggningar i Gävle, Sundsvall och Eskilstuna. Hon har haft flertalet styrelseuppdrag inom näringslivet i både Norrland och Eskilstuna samt varit ledamot inom friidrotten både på lokal och distriktsnivå och i Eskilstuna Guif.

Martin Roos är VD för Eskilstuna Marknadsföring AB. Han är fostrad i IFK Eskilstuna, spelade i Sörmlandslaget och deltog i Elitpojklägret i Halmstad och – har gjort mål på Wembley. Martin brukar själv säga att musiken räddade honom från idrotten, han blev gitarrist i KENT för att sedan arbeta som manager och även konsult för Eskilstuna kommun och olika reklambyråer. Martin Roos är certifierad styrelseledamot enligt Styrelseakademiens Rätt Fokus, han kunde inte heller helt hålla sig ifrån fotbollen utan har grundat de två föreningarna FC Jazzmen och IF Blå.

Tips om aktivitet - Föreläsning med Per Jonsson, FIFA-agent

Måndagen den 10 november kommer Per till Sebastian Larsson Fotbollsakademi och föreläser:

Dag: Måndag 10/11
Plats: Vilsta Sporthotell

Tid: 17:30-18:30 För spelare, ledare och föräldrar. Per berättar

- vad en agent gör
- hur kan en agent hjälpa en ung spelare
- ge tips på vad en ung spelare behöver tänka på för att kunna nå Elit.

Tid: 19:00-20:00 För samarbetspartners

- hur bygger man nätverk för att lyckas med övergångar och affärer i fotbollsvärlden

Kontakt:
Göran Hogestadh, 070-644 81 44, Hogestadh.management@telia.com

Svante Larsson, 070-302 21 21, svante.larsson@nsky.se

Eskilstuna Marknadsföring AB sedan 1996 haft Eskilstuna kommuns och näringslivets uppdrag att vara den samlade kraften för att synliggöra och marknadsföra Eskilstuna som en attraktiv ort att besöka, bo och leva i, studera och verka i, för turister, andra besökare, invånare, studenter, företagare, talanger samt potentiella inflyttare. Bolaget ägs till 40 % av Eskilstuna kommun och till 60 % av näringslivet.

Eskilstuna Marknadsföring AB verkar huvudsakligen inom besöksnäringens tre områden privatturism, affärsturism samt evenemang. Vi driver Eskilstuna Turistbyrå, Eskilstuna Convention Bureau samt ansvarar för den operativa delen av varumärket Eskilstuna.

Eskilstuna Marknadsföring ska verka för Eskilstunas bästa.