SM i simning avgörs i Munktellbadet 10-14 december 2025.

Eskilstuna står värd för SM i simning 2025

För andra gången står Eskilstuna och Eskilstuna Simklubb som arrangör för de Svenska Mästerskapen i simning som avgörs 10-14 december 2025 i Munktellbadet. Senast klubben arrangerade ett SM var 2019.

- Det känns väldigt roligt och ärofyllt att få förtroendet av Svenska Simförbundet att arrangera SM igen och även att vi har starkt stöd från Destination Eskilstuna, det här är ett lika omfattande som roligt projekt, säger Christoffer Andersson, verksamhets- och arrangemangsansvarig i Eskilstuna Simklubb.

Eskilstuna Simklubb är en flitig mästerskapsarrangör, den här tävlingen är det sjunde Svenska Mästerskapet som arrangeras i Munktellbadet. Utöver SM 2019 har klubben arrangerat Ungdoms-SM, Para-SM samt Masters-SM vid tre tillfällen.

- Vi jobbade hårt för att Munktellbadet skulle bli en simidrottsarena med kapacitet för ett stort föreningsliv och stora evenemang och vi är tacksamma för att kommunen var inne på samma spår och att vi har kunnat infria löftena om att arrangera flera stora tävlingar här, säger Christoffer.

Även på Destination Eskilstuna är det glada tongångar.

- SM i simning är ett av de största evenemangen som arrangeras i Eskilstuna och följer vår strategiska plan för evenemang. Sedan vi genomförde SM 2019 har vi haft en nära kontakt med både Simförbundet och Eskilstuna Simklubb för att se över möjligheterna att stå värd igen. Att välkomna Sveriges bästa utövare i en så folklig sport som simning till Eskilstuna är givetvis väldigt inspirerande. Vi väntar oss många besökare till stan och att Eskilstunaborna får ta del av idrott i toppklass, säger Micke Lönngren, evenemangschef Destination Eskilstuna.

Under fem tävlingsdagar i december nästa år kommer alltså staden var fylld med simmare, på förmiddagarna är det försökssimningar och på kvällspasset finaler. Den stora frågan på mångas läppar blir säkert om Sveriges superstjärna Sarah Sjöström kommer att vara på plats.

- Det vore så klart fantastiskt roligt om hon kom hit och tävlade, det skulle tveklöst lyfta hela mästerskapet, vi hoppas så klart att Sarah tillsammans med flera andra landslagssimmare är på plats och bjuder på idrott i absolut högsta kvalitet, säger Christoffer.

För mer information, kontakta:

Christoffer Andersson, Tävlingsansvarig, Eskilstuna Simklubb
christoffer@eskilstunasimklubb.se, tfn: 070–478 09 06