Dubbelt upp med film på årets Springpride

Dubbelt upp med film på årets Springpride

Fredag och lördag 22-23 maj är det dags igen för den nionde upplagan av Eskilstunas egen regnbågsfest. Under Springpride färgas Eskilstuna i regnbågens färger och vi firar mångfald, öppenhet och mänskliga rättigheter. Nytt för i år är att festivalen går av stapeln på Fristadstorget och har fokus på lördag den 23 maj.

PRIDE – årets utomhusbio på Springpride

DYKE HARD – visas på Royal

Fredag den 22 maj smygstartar Springpride med seminarier i Stadshuset och Eskilstunaborna bjuds på gratis utomhusbio och filmen PRIDE. Utomhusbion är ett samarbete mellan Kulturföreningen Royal och Springpride och visas på Fristadstorget den 22 maj kl. 22.00.

PRIDE, Drama, Komedi (1 timme 55 minuter)

Sommaren 1984. Margaret Thatcher sitter vid makten i Storbritannien och gruvstrejken rasar vilt ute i landet. Samtidigt pågår Pride-paraden i London där en grupp gayaktivister bestämmer sig för att stötta gruvarbetarna och samla ihop pengar till deras fackförening. Facket är emellertid negativ till deras stöd och väljer att avstå. Gayaktivisterna låter sig inte avskräckas och tar därför sitt stöd direkt till de strejkande arbetarna och en oväntad allians tar form. Pride baserar sig på verkliga händelser.

Kulturföreningen Royal visar filmen DYKE HARD på Royal (Järntorget, Nyfors) lördag den 23 maj kl. 21.00.

DYKE HARDs regissör Bitte Andersson kommer också berätta om arbetet med filmen på en föreläsning under Springpride lördag 23 maj i Stadshuset. Mer info: www.royaleskilstuna.se.

SPRINGPRIDE 2015 i sammanfattning

Fredag 22 maj

• 13.00-16.00 Seminarier i Stadshuset
  • 13.00-18.00 Musikskolans vecka på Fristadstorget
  • 19.30 Regnbågsmässa i Klosters kyrka
  • 21.00-02.00 Lollipop Schlagerbar
  • 22.00 Utomhusbio på Fristadstorget – PRIDE
  • Lördag 23 maj

• 10.00 Pridepark på Fristadstorget
  • 10.00-15.00 Seminarier i Stadshuset
  • 12.00 Sveriges Radio P4 direktsänder Svensktoppen Nästa
  • 14.00 Eskilstuna Gardet spelar på Fristadstorget
  • 15.00 Det stora Paraden (start utanför Elite Stadshotellet)
  • 17.00 Show med Magnus Carlsson, Arja Saijonmaa, Ms Henrik med flera.
  • 21.00 Kulturföreningen Royal presenterar filmen DYKE HARD (Royal, Nyfors)
  • 21.00-02.00 Lollipop Big Pride Party

• Programmet och mer information om seminarier och föreläsningar presenteras löpande på Springprides hemsida på eskilstuna.nu.

Den 13 maj utkommer Springprides programtidning som delas ut i 55 000 exemplar med Eskilstuna-Kurirens bilaga Extra. Programtidningen kommer även finnas för digital nedladdning och på publika platser i Eskilstuna.

För pressbilder eller andra förfrågningar kontakta micke@eskilstuna.nu