SLIM medverkar på global konferens

Den 3-6 september medverkar SLIM i världens främsta internationella konferens för klusterutveckling.

Eventet arrangeras årligen av TCI, The Competitiveness Institute, på olika platser runt om i världen för att utbyta trender och idéer för att öka länders regionala konkurrenskraft.Årets tema är ”Utforma framtiden. Innovation genom strategiska partnerskap”.

-- TCI är en viktig och inspirerande mötesplats som ger möjlighet att bygga internationella nätverk. Våra klusterföreträdare får möjlighet att påbörja eller vidareutveckla sitt internationaliseringsarbete genom konferensen, säger Anna-Lena Gull, projektledare för SLIM i Dalarna.

Konferensen som i år hålls i Kolding, Danmark, organiseras av en rad regionala aktörer och samlar fler än 200 klusteraktörer, konsulter, beslutsfattare och akademiker från 40 länder och institutioner, för att öka förståelsen av strategiskt innovativt samarbete och diskutera lösningar på de utmaningar som finns. Av konferensens totalt 120 talare kommer åtta personer från Värmland, Dalarna och Gävleborg.

Från SLIM-projektet deltar klusterföreträdare från bland annat Triple Steelix, ITSdalarna, High Voltage Valley, Destination Dalarna och Dala Sports Academy, samt Karlstads universitet, Högskolan Dalarna och Högskolan i Gävle genom SLIMs forskarnätverk. Samverkansprojektet har uppmärksammats internationellt tidigare. Bland annat så vann projektet EUs prestigefulla regionalutvecklingspris Regio Stars Awards 2011 och kom tvåa 2013.

Kontaktpersoner:

Anna-Lena Gull, projektledare SLIM-projektet, 076-141 55 55

Agnetha Nilsson, kommunikatör SLIM-projektet, 054-701 10 38

Fakta om TCI Network: TCI Network är ett ledande globalt nätverk som består av organisationer och aktörer som är experter inom området kluster och konkurrenskraft, och samverkar i ett unikt och öppet sammanhang för att utveckla kluster och diskutera innovation och konkurrenskraft.

Fakta om SLIM.

I SLIM-projektet (Systemledning av innovativa miljöer i Norra Mellansverige) deltar Region Dalarna, Region Värmland och Region Gävleborg i samarbete med klusterorganisationer i Norra Mellansverige, Tillväxtverket, VINNOVA, Högskolan Dalarna, Högskolan i Gävle och Karlstads universitet. Projektet stöds av EU:s strukturfond Mål 2 Norra Mellansverige 2007-2013

www.slimproject.se

Ladda ner broschyren Come work with us