Innovativa miljöer och kapital är viktigt för Dalarnas tillväxt

Dalarnas behöver mer företagsutveckling, innovativa idéer och såddkapital – det är viktiga budskap som Stiftelsen Teknikdalen vill föra fram när Magdalena Andersson (S) ekonomisk-politisk talesperson besöker Stiftelsen Teknikdalen och Borlänge under måndagen den 19 november. Hon besöker bl a Stiftelsens Företagsinkubator och får också information om våra hållbara affärsutvecklingsprojekt.

Hos Stiftelsen Teknikdalen kommer Magdalena Andersson få  information om bl a Företagsinkubatorn som varje år attraherar 30 – 40 entreprenörer till sin verksamhet där affärsidéerna ska kunna utvecklas till tillväxtföretag. Allt sker i nära samverkan mellan näringslivet, akademin och viktiga kunskapspartners i en kreativ innovationsmiljö.Arbetet som görs inom ramen för Företagsinkubatorn ska aktivt bidra till Dalarnas tillväxt.

Forsknings- och innovationspolitiken är av central betydelse för svensk tillväxt. Det är genom ständig förnyelse och utveckling som Sverige kan förbli konkurrenskraftigt. Det är därför glädjande att regeringen och oppositionen nu fokuserar starkt på dessa frågor. Regeringen har under hösten presenterat Sveriges nationella innovationsstrategi och en ny forsknings- och innovationsproposition. Staten investerar redan idag årligen närmare 30 miljarder kronor i huvudsak på forskning. Under kommande fyra år ska denna satsning intensifieras ytterligare.

– Självklart är detta viktigt även i Dalarna och att satsa just på mer innovativa miljöer som leder fram till mer innovativa idéer och företagsutveckling är betydelsefullt att framföra till Magdalena Andersson, menar Sture Ericsson vd för Stiftelsen Teknikdalen. Goda idéer och spännande forskningsresultat behövs för att vi ska kunna skapa tillväxt. På Stiftelsen Teknikdalen utvärderar vi varje år ca 200 idéer för att försöka avgöra om de har potential att utvecklas till tillväxtföretag. De som bedöms ha störst potential erbjuds möjlighet att utvecklas i vår miljö. Några exempel på dalaföretag som tagit hjälp av Företagsinkubatorn är Smartsign, Ruta Ett DVD, Spintso, Safe X med flera. Vi har också utvecklat en arena för miljöteknikföretag genom projektet Green Business Region som vi hoppas kommer att få stor betydelse för Dalarna och Gävleborg.

Det som däremot saknas är en långsiktig och stabil finansiering. Vi vill därför uppmana Sveriges politiker och speciellt under besöket av Magdalena Andersson, att omsätta ord i handling och satsa på dessa tillväxtmotorer. Idag finns en osäkerhet om framtiden och mycket tid går åt till att arbeta med att säkra finansiering av verksamheten. Tid som istället borde ägnas åt företagsutveckling och jobbskapande. Med långsiktiga investeringar i dessa miljöer, kan vi ge mer ”pang för forskningspengarna” och bidra till ett starkt Sverige – och ett starkt Dalarna – både idag och imorgon.

Önskas mer information kontakta gärna: Sture Ericsson, 0243-24 64 01, Anders Sundvall, 0243-24 64 09 eller kommunikationsansvarig Ann-Louise Larsson 0243-24 64 05.