Pelle Andersson och Daniel Olsson grundare och verksamhetsledare för Dalapop

Dalakraft visar vägen för hur fler företag kan tänka kring sina framtida marknadssamarbeten!

Som ett fortsatt steg i Dalakrafts engagemang i det lokala musiklivet har vi nu ingått ett marknadssamarbete med Dalapop. Syftet med samarbetet är att stärka Dalapops roll som samhällsutvecklare och initiera en bredare finansiering än de idag trogna bidragsgivarna som består av kommuner och Region Dalarna. Det är en viktig del för att poängtera populärkulturens roll i ett livskraftigt Dalarna.

Pelle Andersson är verksamhetsledare för Dalapop och gläds åt att Dalakraft har modet att se utanför traditionerna gällande marknadssamarbeten.

–Jag tror att Dalakraft kan visa vägen för hur fler företag kan tänka kring sina framtida marknadssamarbeten. Vår gemensamma ambition är att skapa ett attraktivt, livskraftigt och hållbart Dalarna. Där är popmusiken en viktig pusselbit både kulturellt och ur ett tillväxtperspektiv. Samtidigt som det startas företag kring musiknäringen som aldrig förr bidrar vårt samarbete inte minst till att mer popmusik från Dalarna kommer nå fler öron. Framledes tror jag fler företag kommer bredda sina samarbeten till nya uttrycksformer, och där har Dalakraft tagit ledartröjan, säger Pelle.

Idén föddes efter det att Dalakraft tillsammans med Dalapop, sommaren 2018 gjorde filmserien ”Upplev Dalakraften med Dalapop”. En serie där artister såsom Stiko Per Larsson, Karin Park och Good Harvest lyftes som en viktig del i ett livskraftigt Dalarna.

– Vi älskar Dalarna och vårt rika musikliv, och det vet vi att våra kunder också gör. Vi vill att regionens musikliv ska fortsätta frodas och utvecklas, något som Dalapop bidrar till. Med deras kompetens och nätverk inom musikbranschen kan de ge våra artister och arrangörer den extra knuff som kan göra hela skillnaden. Vi är stolta och glada att kunna vara en del av detta och vi hoppas att fler företag följer efter och ser värdet i att samverka med kulturen på samma sätt som med idrotten och föreningslivet, säger Rita Adolfsen, sälj och marknadschef på Dalakraft