Ökad kunskap ger säkrare byggarbetsplatser

Ökad kunskap ger säkrare byggarbetsplatser

Nya och hårdare myndighetskrav leder till ett växande fokus på säkerheten ute på landets byggarbetsplatser. Den effektivaste vägen till ökad säkerhet är ökad kunskap, säger Joakim Linton, chef för Cramoskolan.

Enligt Arbetsmiljöupplysningen är fallskador anledningen till var tredje arbetsolycksrelaterad sjukfrånvaro. Siffror från svenska elektrikerförbundet visar samtidigt att mer än var tredje olycka som elektriker råkar ut för är fall, vilket är den typ av skador som ökar mest.

– Många olyckor och tillbud inträffar på grund av kunskapsluckor hos personalen eller bristande rutiner i handhavandet av utrustningen. Att få upp ögonen för riskerna och veta hur man ska hantera riskerna kräver utbildning, framhåller Joakim Linton, chef för Cramoskolan.

Cramoskolan är en utbildningsdel av uthyrningskoncernen Cramo som varje år hyr ut hundratusentals byggmaskiner och annan utrustning som liftar och byggnadsställningar. Joakim Linton ser hur intresset för utbildningar inom arbetsmiljö och säkerhet hela tiden växer.

– Cramoskolan har fått betydligt fler förfrågningar om säkerhetsutbildningar under de senaste två åren, och antalet förfrågningar ökar hela tiden.

Nya regler om förebyggande skydd

Den 1 januari 2015 trädde Arbetsmiljöverkets nya riktlinjer för fallskydd vid byggnads- och anläggningsarbete i kraft. Enligt föreskrifterna om arbetsmiljöarbete ska alla arbeten med fallrisker riskbedömas och planeras noggrant i förväg av arbetsgivaren, med instruktioner till arbetstagarna om vilka skydd som ska användas och hur skydden ska användas. Om arbetena inte utförs enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter kan en hög sanktionsavgift utfärdas till arbetsgivaren. Små eller större skador som inträffat, eller nästan inträffat, kan ge sanktionsavgifter på hundratusentals kronor.

– Med de nya föreskrifterna har fler och fler fått upp ögonen för hur viktigt det är med rätt kompetens och rätt fallskyddsutrustning. Att veta att personalen arbetar effektivt och säkert blir en trygghet för företaget, säger Joakim Linton och tillägger:

– Det gäller att veta hur du agerar på hög höjd både vad gäller redskap och beteende. Vad händer när du faller? Hur fungerar förankringen och hur skyddas du om du ramlar? Vid val av fallskydd är det viktigt att till exempel tänka på vilket arbete som ska utföras, hur platsen för arbetet ser ut och hur många som ska arbeta samtidigt på platsen. Förutom teori ingår också praktisk tillämpning i Cramoskolans utbildning. Deltagarna får bekanta sig med utrustningen och får koppla ihop teorin med verkligheten ute på arbetsplatserna.

– Det kommer fortlöpande nya regler för att förstärka säkerheten på byggarbetsplatserna. Cramo kan hjälpa byggföretagen att hålla sig uppdaterade och se till att deras medarbetare har den utbildning och kunskap som krävs, förklarar Joakim Linton.

– Kunskap är bästa vägen till ökad säkerhet på byggarbetsplatsen, säger Joakim Linton, chef för Cramoskolan

Kan ge utbildning på plats

Under 2016 räknar Cramoskolan med att utbilda över 10 000 kunder. Utbildningarna sker oftast som öppna kurser på ca 50 av Cramos större depåer spridda över hela landet.

– Vi kan även ge utbildningar där vi inte finns geografiskt med en egen utbildningslokal, genom att vi också kan åka ut till kunden och ge utbildningen på plats, avslutar Joakim Linton.