Det går att bygga billigare

Det går att bygga billigare

Dagens komplexa byggprocess med många inblandade parter slår negativt på produktiviteten. Hyrlösningar och tätare samverkan mellan byggföretagen och uthyrningsföretagen för en bättre bygglogistik kan öka kostnadseffektiviteten avsevärt, säger Cramo Sveriges vd Göran Carlson som vill se en mer proaktiv byggprojektbevakning från hyrföretagets sida.

Kostnaderna för ett byggprojekt påverkas av en rad olika faktorer. Omfattande och komplex reglering liksom långa handläggningstider för tillstånd och prövning spelar en avgörande roll. En annan väsentlig faktor är brister i logistiken. På praktiskt taget varje byggarbetsplats går en väsentlig del av arbetstiden åt till att vänta på eller flytta material vilket gör byggproduktionen onödigt dyr.

Flera studier pekar ut improduktiv väntetid som en viktig anledning till att Sverige har bland Europas högsta kostnader för nyproduktion av bostäder. Att korta ner ledtider och ställtider på byggplatserna är därför ett hett ämne då bostadsbristen är ett växande problem och kraven på att öka takten i byggandet höjs.

− Här kan en stark hyrespartner hålla samman maskinförsörjningen så att det blir färre kontaktpunkter och en kontinuitet i bygget. Vi kan med enkla åtgärder bidra till ett effektivare byggande med väsentligt lägre kostnader. Verktygen finns redan och genom bättre samarbeten kan logistiken få den hjälpande roll den borde ha, säger Göran Carlson, nytillträdd vd för Cramo AB.

Stark hyrespartner ger kontinuitet
Studier från bland annat Linköpings universitet visar att mycket av dagens bygglogistikproblem har med kommunikationen i leden för tillverkning, grossister och distribution att göra. Entreprenörerna är ofta dåliga på att tydliggöra sina krav på hur de vill ha materialet levererat till byggarbetsplatsen. Leverantörerna är sällan lyhörda för att säkerställa perfekta leveranser. Transportörerna och speditörerna har ofta dålig kunskap om förutsättningarna på byggarbetsplatsen.

− Cramo har därför utvecklat Cramo Bygglogistik™ där vi tar på oss rollen att hjälpa till med en maskinplan som följer byggets egen tidplan, att kontinuerligt följa upp utvecklingen och behovsbilden och att samordna alla inblandade entreprenörers maskinförsörjning och leverantörer. I Cramos fall kan det dessutom handla om att säkerställa byggets möjligheter att lossa material och se till att utrustning som inte längre behövs skickas tillbaka, förklarar Göran Carlson.

Proaktiv projektbevakning
Det stora moderna maskinuthyrningsföretaget kan idag erbjuda ett heltäckande batteri med effektivitetshöjande produkter och tjänster. Cramo har gått i bräschen när det gäller uthyrningsföretagens tjänster med anknytning till logistik.

− Byggena blir trängre och trängre och för att undvika kassation och svinn går branschen mer mot att få leveranser Just In Time. Detta kräver ömsesidiga åtaganden mellan byggföretag och den partner som har helhetsansvar för specifik leverans, exempelvis maskinsidan, framhåller Göran Carlson vidare.

− Ett steg i den riktningen är att Cramo nu arbetar med Proaktiv projektbevakning. Vi har startat två pilotprojekt där vi hjälper kunderna med maskinförsörjningen med byggprojektets tidplan som bas. Det innebär att Cramo är med vid planeringen av hela projektet och ser till att bygget har rätt maskiner för varje arbetsmoment i rätt tid under byggprocessen, samt att maskinerna levereras ut kostnadseffektivt.

− Vi har alltid haft fokus på snabba leveranser när kunden ringer. Men genom att arbeta proaktivt och planera leveranserna blir de mer kostnadseffektiva. Vet vi på förhand när kunden ska gjuta så vet vi också vilken gjututrustning som krävs och vid vilken tidpunkt − en effektivisering som både vi och kunderna sparar pengar på.

Viktigt att ligga i framkant
2012 lämnade Göran Carlson rollen som vice koncernchef i Cramo för uppdraget som koncernchef i Pon Power & Equipment. Det är med stolthet han nu satt på sig Cramo-tröjan igen som vd för Cramos svenska verksamhet med ansvar även för övriga Skandinavien.

− Det är kul att det går så bra för Cramo Sverige nu. Men det är viktigt att alltid ligga i framkant och hela tiden jobba med förbättringar. Den största utmaningen i branschen idag är att proaktivt jobba med långsiktiga lösningar, vilket är ett måste för att ge önskat resultat. Det finns stora besparingar i bättre fungerande samspel mellan byggföretagen och deras leverantörer av material, verktyg och annat som behövs för att byggarbetarna ska kunna göra sitt jobb, avslutar Göran Carlson.