Jonas Colting simmar från Stockholm till Göteborg

Under sommaren 2014 tänker Jonas Colting att simma mellan Stockholm och Göteborg. Simningen syftar till att väcka stark opinion för, och en insamling till förmån för, rent vatten. Vidare verkar Sverigesimmet för simkunnighet, hälsa och att värna om våra svenska vattenvägar. Jonas Colting kommer att starta vid Stadshuset i Stockholm och gå i mål vid Operahuset i Göteborg.Rutten kommer att gå via Mälaren till Östersjön via Södertälje Kanal, ned till Söderköping där Göta Kanal börjar. Göta Kanal fortsätter fram till Motala och Vättern som korsas till Karlsborg på andra sidan. Därpå fortsätter simningen i Göta Kanal till Sjötorp vid Vänerns strand. I Vänern simmar Jonas söderut längs den östra sidan för att sedan ansluta till Göta Älv i Vänersborg. Göta Älv fortsätter sedan till målet i Göteborg.

Simningen kommer att genomföras i en till två dagliga etapper á 6-16 kilometer med i snitt en vilodag per vecka. Preliminärt startdatum för Sverigesimmet är den 10 juli. Den totala distansen är runt 600 kilometer och hela simningen kommer att ta sex veckor.

-Det kommer att bli en utmaning av monumentalt format och det tuffaste jag någonsin tagit mig för, säger Jonas Colting om sommarens simning.

Colting kommer att åtföljas av en båteskort, och dessutom av en följebil på land som supportar de dagliga strapatserna.

- Jag brinner för simning och för fysiska utmaningar och jag gillar verkligen idéen att jobba ifrån punkt A till punkt B varje dag. Men mer än något annat så tycker jag att det rena vattnet är värt att göra en insats för. Vatten som vi ska dricka, bada i och simma i. Vatten är den gemensamma nämnaren för allt levande på jorden, säger Colting apropå projektet syfte.

Allmänheten kommer att uppmuntras att delta i de dagliga etapperna. Varje etapp kommer att påbörjas som ett ”gemensamhets-/gruppsim” där deltagaren betalar en mindre anmälningsavgift och sedan simmar hela gruppen tillsammans med Colting i exempelvis 300 meter.  Som deltagare och supporter av Sverigesimmet får man ett deltagarbevis/diplom. Alla insamlade medel kommer oavkortat att gå till insamlingssyftet.

-Att simma 600 kilometer öppet vatten på sex veckor är helt unikt. Men det är mycket god PR för simsporten och dessutom för ett behjärtansvärt ändamål. Vi vill att så många som möjligt ska kunna simma och crawla och att det ska vara naturligt att simma i svenska sjöar och vattendrag, säger Mikael Rosén som är förbundskapten i simning, open water.

Jonas Colting, 0706-918167

Contact.colting@gmail.com
www.sverigesimmet.se
www.colting.se

Jonas Colting har varit professionell triathlet sedan 1996 och har en 25-årig karriär som konditionsidrottare på elitnivå. Jonas har vunnit två VM- och två EM-medaljer samt två gånger vunnit  ”världens hårdaste triathlon”; Ultraman World Championships.

Jonas är en ofta anlitad föreläsare samt skribent, rådgivare och coach med träning och hälsa som sitt favoritområde och han skriver regelbundet för flera publikationer, bland annat Runner´s World.

2005 kom han med sin första bok ”Jag vill ju bara se bra ut naken” och 2007 kom den uppföljande kokboken med samma namn. 2010 kom boken ”Den Nakna Hälsan”.

Meriter:

-tvåfaldig segrare i Ultraman Triathlon World Championships
-fyra EM- och VM-medaljer i triathlon; långdistans.
-flerfaldig svensk mästare i triathlon.
-SM-guld i simning, öppet vatten.
-Sveriges bästa manliga triathlet genom tiderna.
-vann 2008-10 Ö till Ö; Sveriges hårdaste endagarstävling
-den första och enda som lyckats genomföra ”En Svensk Klassiker” non-stop på 25 timmar inklusive transporter mellan respektive ort.