Erik Bäckström, VD Coeligruppen.

Erik Bäckström tillträder som ny VD för Coeligruppen

Coeli, en ledande investeringsorganisation, meddelade i maj att Erik Bäckström utsetts till ny verkställande direktör och koncernchef, och från och med den 1 september har han nu officiellt tillträtt rollen. Erik, som har varit en del av koncernledningen under en längre tid, tar nu steget upp för att leda hela organisationen.

Erik Bäckström kommer närmast från sin roll som vice VD och Partner på Coeli, där han varit anställd sedan 2016. Under sin tid på Coeli har Erik haft flera ledande positioner och ansvarat för stora delar av rådgivningsverksamheten, den institutionella affären samt ett övergripande ansvar för både Private Equity Investments och Real Estate Investments. Hans djupa förståelse för bolagets verksamheter och hans tidigare erfarenheter på Fisher Investments Europe i London, Nordic Growth Market och Handelsbanken, gör honom väl rustad att ta över rollen som VD.

Den tidigare annonseringen av Erik Bäckströms utnämning finns att läsa här.

"Jag är både glad och tacksam över att ha fått styrelsens förtroende att leda Coeli vidare med vårt fokus på evigt värdeskapande. Med vårt team av fantastiska kollegor och de nära relationer vi har med våra kunder ser jag fram emot att driva Coelis tillväxt och utveckling framåt. Tillsammans ska vi arbeta för att stärka Coelis position som en ledande investeringsorganisation och skapa stora värden för våra kunder och stakeholders”, säger Erik Bäckström.

Coeli är en ledande investeringsorganisation som driver värdeskapande genom långsiktiga partnerskap. Coeli grundades 1994 och förvaltar idag drygt 60 miljarder kronor åt förmögna privatpersoner, entreprenörer, Family Offices, företag och institutioner. Coeli förvaltar fonder inom aktier, obligationer, hedge och är aktiva ägare samt gör direktinvesteringar inom fastigheter och Private Equity. Coeli arbetar aktivt med kreditgivning som en del av sin investeringsverksamhet. Genom Coelis eget investmentbolag investerar Coeligruppen sitt eget kapital i onoterade svårtillgängliga investeringsmöjligheter som även Coelis kunder och nätverk ges möjlighet att saminvestera i. Läs mer på www.coeli.se.

Kristin Gejrot

Head of Investor Relations +46 73 500 46 27