Malou Berg, LightSongs 1 - ute nu

Malou Berg fångar ljuset – albumet LightSongs är släppt!

Malou är en kreativ, skapande kraft som ständigt pågår. Efter att ha släppt albumet ”Restful” julen 2018 – en samlingsskiva med meditativa, själfulla sånger från hennes utgivningar under 2000-talet, är det nu dags för ett helt nytt album med något Malou själv benämner LightSongs.

Malou Bergs idé och vision med ljus-sångerna är att de ska sjungas tillsammans, vara en ny typ av allsång, sånger tänkta att också framföras med körer av olika storlek - solist, instrumentalister och sjungande publik. Tillsammans alltså!

Malou förklarar:

”Tanken med Ljussångerna är att man sjunger dem tillsammans. Fraserna och melodierna är meditativa, enkla och upprepande. Sångerna är långa så att lyssnaren ska hinna komma in i varje sång, hinna slappna av och gå ner i varv, kunna sjunga med, sjunka in i flödet, och låta sig omslutas av det”.

Ljussångerna är väldigt långa, har ett imaginärt, eget språk utan betydelse, är upprepande och meditativa, med återkommande instrumentala partier. Även de som är svängiga och mäktiga, har ett lugnt tempo.

Sångerna är tänkta att balansera, lugna hjärtat, att man genom sången får sjunka in, andas ut och coola ner stress och oro.

Läs mer om LightSongs

Utgivningen av ”LightSongs #1” skedde den 11 juli.

Malou Berg har under sin artistkarriär gjort sig känd som cabarétartist, skådespelare, sångerska och kompositör. Hon har uppträtt på teaterscener, i TV-program och i filmer. Hon har prisats för det imaginära musikspråk hon skapat. Malou har givit ut en mängd singlar och album, både i Sverige och internationellt. Andra artister har också spelat in flera av hennes sånger.

Malou bor på en gård i en liten by nära Östhammar på den svenska ostkusten, två timmar med bil från Stockholm. Här finner Malou ro och inspiration att skapa i sin ateljé. Hon säger att själva komponerandet är en intuitiv och själslig process, men att hon har stor användning av sin gedigna musikutbildning.

Kontakta Malou Berg:

PRESSKONTAKT:
Birgitta Haller | birgitta.haller@bigispromotion.se | +46 739 84 77 86

PR-KOLLEKTIVET SÖDERMALM

PR-kollektivet Södermalm består av en grupp frilansande PR-konsulter inom främst musik, nöje, kultur & livsstil. Alla har lång och gedigen erfarenhet av PR och varumärkesbyggande.
Vi sitter i gemensamma lokaler på Södermalm i Stockholm.

Big Is Promotion – Birgitta Haller
Mave Music – Malin Veronica