Lina Horner. Foto: Kristin Lidell.

Lina Horner: livsomvälvande händelser präglar nya albumet "Lights" (release 23 november)

För recensionsunderlag/lyssning - maila!

Första smakprov från albumet "Lights" heter "The Sea". Här är videon.

Det började i den genuina gamla studion Anfallszonen i Göteborg, i en vindsvåning med rivningskontrakt. Här hittade Lina Horner en fristad för att skriva igen. Här mejslade hon fram det sound och de texter som skulle bli albumet ”Lights”. Från början planlöst, bara för att få skapa igen, gick hon till studion och spelade på olika instrument varje gång. Började lära sig spela instrument hon tidigare inte vågat röra. Utforskade vad som händer med tankar som blev texter när hon satte sig vid trummorna, stod vid terminen, orgeln, basen, gitarren eller pianot eller bara gick ut på bakgården och lyssnade på duvorna som kuttrade. Lina upptäckte att det som hände var att musiken blev friare. Öppnare. Inte intryckt i ett fack. Det som tidigare varit viktigt att förhålla sig till med form och referenser och hur ett sound bör vara om man ska hålla sig i ett fack blev nu en ram att bryta sig ut ifrån.

För att söka nya vägar inom musiken åkte hon till Redwoodskogen i Kalifornien, i ett grått och regnigt januari. Ingen värme, ont om vatten, begränsat med mat men viktiga möten med andra låtskrivare som resulterade i ytterligare nytt material. Där träffade hon norskan Anja Elena Viken som varit med och skrivit skivans öppningsspår ”Where To Go”. En låt om att vara fastlåst, att vilja ta sig ut.

Ett år senare styrde hon mot Arizona och öknen för att landa en stund i Navajoreservatet vid Many Farms. En total kontrast mot den tidigare Redwwoodskogen men med ännu viktigare möten. Med folket, stillheten, värmen, sanden, hästarna, ödlorna och framför allt de andra låtskrivarna. Här fick Lina möjlighet att förfina redan skrivna låtar och dessutom göra experimentella musikaliska utsvävningar.

Alla låtar har hon själv skrivit grunden till för att sedan jobba fram slutresultatet tillsammans med sitt band Divers. Bandet har i högsta grad satt sin prägel för att få fram det sound låtarna landade i. John Lönnmyr (piano) och Johan Jansson (trummor) har funnits med sedan 2009 medan Viktor Turegård (bas) och Erik Ivarsson (gitarr) är nytillkomna bandmedlemmar sedan två år tillbaka. Den slutliga finputsen av albumet är gjord av Hans Olsson Brookes i Svenska Grammofonstudion.

Med slutresultatet i öronen insåg Lina till slut vad allt handlat om: Flykt från något, längtan bort. Skivan har nu legat klar ett år, för innan den släpptes var det viktigt att ta itu med livet. Året har varit livsomvälvande, en ny skiva är påbörjad men först av allt är det dags för den här att släppas ut. En viktig del i mitten av ett liv.

------------

PRESSKONTAKT: