Tim Schou. Foto: Rikke M Hansen.

Inget mer "Beat Around The Bush" för danske Tim Schou - tar ut svängarna i nya videon/singeln

LYSSNA PÅ SINGELN PRESS FOLDER | SE VIDEON

Tim Schou känner vi från bandet A Friend In London, som vann Dansk Melodi Grand Prix 2011 och kom femma Eurovision-finalen. Efter det senaste årets soloframgångar, både på hemmaplan och internationellt, inte minst med senaste singelsläppet “Acapellasläpper nu Tim en ny singel. Den här gången flirtar han med urban pop och somriga reggaerytmer på låten “Beat Around The Bush”.

“Beat Around the Bush”för tankarna till softa sommardagar som i gott sällskap omärkligt glider över i festnätter. Här hörs tillbakalutade reggaerytmer parade med ett modernt popsound. Låten är skriven tillsammans med danska låtskrivaren Lise Cabble och svenske producenten Fredrik Sonefors, och föddes mitt i den gassande solen på Mallorca.

“Vi hade varit I studion hela veckan och hade redan fått till 5-6 låtar, så vi trodde I ärlighetens namn inte att vi hade mer att ge. Vi bestämde oss för att bara släppa loss och leka runt i studion. Trettio minuter senare hade vi ramverket till “Beat Around The Bush”. Leken fortsatte i produktionen och jag kände att det här vore helt rätt tillfälle att visa upp min mer lekfulla och spontana sida” säger Tim Schou.

De senaste sex månaderna har Tim fokuserat på sitt singer-songwriter-material, först i form av live-EP-konceptet ”Face To Face”. Kalendern har också fulltecknats med hans populära ”Living Room Concerts”. Totalt femtio gig har det blivit, och det hela avslutades med ett showcase på danska SPOT-festivalen. Kronan på verket blev finstämt nostalgiska singeln "Acapella",  med den fina videon, som snurrat på dansk radio P4 och VH1, och även hörts frekvent i tysk och österrikisk radio och som streamats flitigt i Skandinavien.

Men nu är det slut med att smyga som katten runt het gröt. Med ”Beat Around The Bush” går Tim Schou all in på sommaren och lekfullheten. Videon till låten innehåller bl a klipp från hans resa till musikmässan MusExpo I Los Angeles, och är filmad av Lukas Valentin.

Allt behöver inte vara mörkt och melankoliskt, det finns fler sidor av mig. Jag försöker hela tiden att vara sann mot mig själv och mitt musikaliska uttryck, så det känns jättebra att släppa den här sköna sommarlåten, sprungen ur så mycket spontan glädje och attityd”,avslutar Tim Schou.

Kanadensiske låtskrivaren Martin Gallop (Alma, Robin Schultz) finslipade låten ytterligare. Fredrik Sonefors la grunden till produktionen, som sedan putsades ytterligare av svenske producenten Kim W (Zara Larsson, Erik Hassle).

FACEBOOK | TWITTER | INSTAGRAM | YOUTUBE | WEBSITE | MORE MUSIC

”Beat Around The Bush”släpptes den 21 juni på Iceberg Records. Videorelease 26 juni.

___________

Presskontakt: Birgitta Haller | birgitta.haller@bigispromotion.se | +46 739 84 77 86
Radiokontakt: Mia Palmblad | mia@miapromotion.com

PR-KOLLEKTIVET SÖDERMALM

PR-kollektivet Södermalm består av en grupp frilansande PR-konsulter inom främst musik, nöje, kultur & livsstil. Alla har lång och gedigen erfarenhet av PR och varumärkesbyggande.
Vi sitter i gemensamma lokaler på Södermalm i Stockholm.

Big Is Promotion – Birgitta Haller
Mave Music – Malin Veronica