Statoil säljer europadiesel under Lastbilsmässan 2010

Statoil säljer europadiesel under Lastbilsmässan 2010

Denna vecka kommer Statoil att sälja europadiesel på nio stationer i Jönköpingsområdet. Det är en energieffektivare diesel som är drygare och ger mindre CO2-utsläpp än svensk diesel.

Under perioden 25 augusti till 28 augusti erbjuder Statoil både yrkeschaufförer och privatbilister att tanka europadiesel. Eftersom den är tre procent mer effektiv än svensk diesel kommer man längre och minskar samtidigt sin miljöpåverkan. Beräkningar gjorda på dagens bilpark visar att Sverige skulle spara nästan 400 000 ton CO2-utsläpp per år genom att köra på den beprövade europeiska standarddieseln. I takt med att allt fler köper dieselbilar är det också en siffra som snabbt ökar.

Som enda land i Europa har Sverige en helt egen dieselkvalitet, MK1. Denna diesel var på 1990-talet en väsentligt bättre produkt än europeisk standarddiesel. Idag har skillnaderna i stort sätt raderats p.g.a. nya harmoniserande EU-regler. Trots det beskattas europadieseln med 40 öre extra per liter före moms.

– Nu är det dags att få in den mer konkurrensutsatta och för klimatet bättre europadieseln på den svenska marknaden. Det skulle vara till fördel för åkerinäringen och självklart också för alla privatbilister som kör på diesel, säger Helena Fornstedt informationsdirektör på Svenska Statoil. Vi vill att vår satsning under Lastbilsmässan ska få våra politiker att förstå att det är dags att riva skattemuren mellan dieselkvaliterna.

Europadiesel ger följande fördelar:

• Minskad förbrukning och därmed ökad konkurrenskraft
  • Lägre CO2-utsläpp
  • Lägre utsläpp av ultrafina partiklar
  • Lägre dieselpris vid samma skatt som MK1

På dessa stationer i Jönköpingsområdet kan man tanka europadiesel under kampanjperioden:

Bemannade stationer: Statoil Hyltena, Statoil Österängen, Statoil Eurostop, Statoil Kortebovägen

Obemannade stationer: Statoil Truckdiesel Lampvägen, Statoil Truckdiesel Solåsvägen, Statoil Truckdiesel Byråvägen, Statoil 123 Taberg, Statoil 123 Jönköping

För mer information besök gärna www.svavelfrieuropadiesel.nu eller kontakta:
Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil, telefon: 070-429 61 32, shep@statoil.com
Tove Grönkvist, informatör Svenska Statoil, telefon: 070-429 64 45, tovgr@statoil.com

Svenska Statoil AB ingår i Statoilkoncernen och är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Under 2009 hade Svenska Statoil en omsättning på cirka 35 miljarder kronor och 1 670 anställda. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle och gasol. I den svenska verksamheten ingår cirka 300 fullservicestationer och 400 automatstationer, cirka 200 av automatstationerna och 100 av fullservicestationerna är anpassade för tung trafik. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder fräsch och näringsriktig snabbmat, biluthyrning, biltvätt, service, kunskap och klimatanpassade produkter. Statoil Lubricants utvecklar, producerar och säljer smörjoljor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se Vill du prenumerera på Statoils pressmeddelande anmäl dig på Statoils pressrum.