Statoil Fuel & Retail expanderar lagerverksamheten i Flen

Idag inviger Statoil Fuel & Retail sitt utbyggda lager i Talja Norra utanför Flen och passar samtidigt på att fira 30-års jubileum på Talja, där man funnits sedan 1980. Nuvarande lager har byggts ut med 4000 kvm för att lagerhålla och distribuera större mängd smörjmedelsprodukter för Statoil Fuel & Retail:s verksamhet inom Skandinavien, Baltikum, Polen och Ryssland. Smörjmedelshanteringen har tidigare skett från lager i Nynäshamn, Vamdrup i Danmark och Fagerstrand i Norge.

– Genom den här utbyggnaden blir lagret i Flen en ännu viktigare och mer effektiv lagerplats för smörjmedelshantering och distribution till Statoil Fuel & retail:s kunder i hela Europa, säger Mikael Lundblad, Platschef Statoil Fuel & Retail Logistik.

Sedan tidigare lagerhålls produkter för Statoil stationsverksamhet med inriktning biltillbehör, hem- och fritid samt förbrukningsvaror i Flen. Utökningen av lagerhanteringen har innebär att åtta personer har nyanställts.

– Från kommunens sida är det mycket positivt att Statoil Logistik nu expanderar och att fler arbetstillfällen skapas i Flens kommun, säger Anders Berglöv, Kommunalråd Flens kommun.

I början av verksamheten distribuerades enbart till svenska kunder och sortimentet bestod av gasolmateriel, fritidsprodukter och trädgårdsredskap till varuhus och järnhandel. Dessutom distribuerades tillbehör och däck till servicestationer, samt bilreservdelar till tillbehörsgrossister. I slutet av 90-talet gjordes lagret om till ett skandinaviskt centrallager för Statoils servicestationer samt några tredjepartskunder. Sortimentet har också utvecklats i takt med kunderbjudandet på servicestationerna. Dagens förändring med centralisering av smörjmedelsverksamheten innebär distribution till helt nya kundgrupper för Statoil Fuel & Retail Logistik, såsom industri och verkstäder.

– Under senare år har vi inom Statoil Fuel & Retail genomfört en översyn och konsolidering av fabriker och lager i Europa och att förlägga vårt lager av smörjmedelsprodukter till Flen är ett mycket viktigt steg i de strukturella förändringar vi genomför, säger Jonas Palm, koncerndirektör Special Products inom Statoil Fuel & Retail.

För mer information kontakta:

Mikael Lundblad, Platschef Flen, Statoil Fuel & Retail tel: 070-238 2098, milund@statoilfuelretail.com

Helena Fornstedt, informationsdirektör, Svenska Statoil, tel: 070-429 61 32, shep@statoilfuelretail.com

Fakta:
Lagret i Flen ingår i Svenska Statoil AB, som är en del av Statoil Fuel & Retail ASA, och tillhör affärsområdet Special Products. Ansvarig platschef är Mikael Lundblad. Totalt arbetar ca 60 personer på Statoil Logistik. Ca 6500 artiklar lagerhålls varav 1500 artiklar smörjmedel. Efter lagerutbyggnaden på 4000 kvm lageryta kommer lagret totalt att vara 22 000 kvm.