Foto: Parakey

Parakey ökar takten och tar in mer kapital

Den digitala uppstickaren på svenska låsmarknaden tar in ytterligare 4,5 MSEK från bland andra Chalmers Ventures och Johan Möller, Collector Bank.

Göteborgsbaserade Parakey är låsföretaget som hjälper företag att automatisera sin nyckelhantering genom att använda smartphones istället för nyckelkort, koder och taggar. Sedan lanseringen utav tjänsten i början på året har Parakey slutit avtal med runt 100 företagskunder, däribland fastighetsföretagen Stena Fastigheter, Vasakronan och Castellum.

”Grundarteamet bakom Parakey har utmärkt sig genom att snabbt utveckla och lansera en kommersiellt attraktiv lösning på dyr och omodern hantering av nycklar, kort och taggar.” - Håkan Krook, Chalmers Ventures.

Parakey tar nu in ytterligare 4,5 MSEK från existerande delägare, två affärsänglar och Almi Företagspartners - där 1,5 MSEK avser lån från de sistnämnda.

”Bolaget uppvisar riktigt fin traction med ett stort antal etablerade kunder och partners inom både garage, sportanläggningar, gym och andra kommersiella fastigheter. Detta är ett område och marknad som växer snabbt och där digitaliseringen skapar stora värden för kunderna”, säger Håkan Krook, Chalmers Ventures.

För Parakeys grundare och VD Jonas Arvidsson innebär investeringen en möjlighet att lägga i nästa växel: ”Med ytterligare kapital på fickan har vi nu möjligheten att skala och rekrytera ytterligare för att öka omsättningen flerfaldigt under 2018”.

Som nykomling i en relativt konservativ bransch har Jonas Arvidsson klart för sig vad målsättningen är på lång sikt: “Vi vill på allvar förändra den förlegade säkerhetsbranschen från grunden både när det gäller produkt, service och affärsmässigt”.

För mer information, kontakta:
Håkan Krook
hakan@chalmersventures.com

Jonas Arvidsson
VD och medgrundare Parakey
jonas@parakey.co

Chalmers Ventures har 15 års erfarenhet av att sammanföra idégivare med drivna entreprenörer, och stötta team som vill ta sin teknikbaserade affärsidé och skapa ett globalt företag. Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa svenska universitetsanknutna företagsinkubator i UBI Index, och topp tio i världen. Chalmers Ventures finns i Göteborg på Vera Sandbergs Allé 8 och Stena Center, och är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.