Chalmers Ventures portföljföretag Adsorbi lanserar första produkten: ett cellulosabaserat luftreningsmaterial för konstindustrin

Adsorbi AB är en forskningsbaserad deeptech-startup och ett portföljbolag hos Chalmers Ventures. Tekniken har sitt ursprung från forskning vid Chalmers tekniska högskola. Adsorbi tillkännagav idag lanseringen av sin första kommersiella produkt: ett cellulosabaserat material som skyddar konstverk och känsliga föremål från nedbrytning av luftföroreningar. Det adsorberande materialet kombinerar en lång livslängd med hög säkerhet, vilket gör det idealiskt för museer och arkiv.

- Vår forskning härstammar från konstkonservering där målningar, artefakter och andra känsliga föremål utsätts för luftföroreningar, såsom VOC, och genomgår irreversibla förändringar vid långvarig exponering. De flesta föroreningarna avges från föremålen själva, vilket gör luftrening i alla typer av konstförvaring vitalt, säger Dr. Kinga Grenda, CTO och medgrundare av Adsorbi AB.

För närvarande ignoreras luftföroreningar i museer eller så används det adsorberande aktivt kol. Problemet med att använda aktivt kol i denna miljö är dess korta livslängd och risken för att smutsa ner och fläcka föremålen i konstsamlingarna.

Adsorbis material är biobaserat och en högpresterande adsorbent. Cellulosan kommer från nordiska skogar och produktionen sker i Europa. Materialet används för att rena luften vid förvaring och transport av konstverk, och överträffar aktivt kol i både vad det gäller hållbarhet samt adsorptionskapacitet. Andra viktiga egenskaper inkluderar materialets färgindikator: det vita materialet ändrar färg när det behöver bytas ut, vilket möjliggör en optimerad luftreningshantering.

- Vi har utvecklat ett hållbart material skräddarsytt för att fånga luftföroreningar i museer, gallerier och arkiv. Med Adsorbis innovation som bas så kommer vi snart att lansera fler nya produkter för andra industrier som behöver hållbar hantering av luftföroreningar, säger Hanna Johansson, VD och medgrundare av Adsorbi AB.

- Det är imponerande och ett riktigt bra kvitto att nu se Adsorbi gå från labb till marknad, säger David Storek, Pre-Seed Investment Manager på Chalmers Ventures. Vi ser nu en konkret utveckling av nya produkter som både skapar både affärer och hållbar nytta i samhället.

...........

Media contact

Hanna Johansson || CEO & Co-founder, Adsorbi
hanna@adsorbi.com

David Storek ||
Pre-Seed Investment Manager, Chalmers Ventures

david@chalmersventures.com

Media kit with pictures

.............

Om Adsorbi
Adsorbi grundades 2022 från forskning i tillämpad kemi vid c tekniska högskola i Göteborg, Sverige. c är ett startupföretag som utvecklar biobaserade material för borttagning av luftföroreningar och lukt. Genom att använda träbaserad cellulosa som råmaterial erbjuder c innovativa material med både hållbarhet och hög prestanda i fokus. Kontakta oss på

Om Chalmers Ventures

Chalmers Ventures är en ledande techinvesterare och venture builder i Norden, dedikerade till att skapa globala tillväxtföretag och ta ny teknik från laboratorium till marknad. Vi använder en unik dubbel strategi som integrerar venture creation med techinvesteringar, och utnyttjar potentialen i ny forskning och deep tech inom Chalmers.

Vår expertis ligger i att initiera och vårda företag från banbrytande forskning, säkerställa en robust pipeline av högkvalitativa venturebolag där vi investerar och agerar som aktiva ägare. Vårt engagemang sträcker sig genom hela företagslivscykeln fram till exit, med målet att generera betydande affärsframgångar och göra en positiv global påverkan. chalmersventures.com

________________________

ENGLISH

Chalmers Ventures portfolio company Adsorbi launches first product: a cellulose-based air purification material for the art industry

Adsorbi AB, a research-based deep tech startup originating from Chalmers University of Technology in Sweden and a Chalmers Ventures portfolio company, announced today the launch of its first commercial product: a cellulose-based material that protects artwork and sensitive objects from degradation by air pollutants. The adsorbing material combines a long product lifetime with high security, making it ideal for museums and archives.

- Our research stems from art conservation where paintings, artifacts, and other sensitive objects are exposed to air pollutants, such as VOCs, and undergo irreversible changes upon prolonged exposure. Most of the pollutants are emitted from the objects themselves, making air purification in all types of storage of art vital," says Dr Kinga Grenda, CTO and Co-Founder of Adsorbi AB.

Currently, air pollution in museums is either ignored or the adsorbent activated carbon is used. The problem with using carbon in this environment is its short product lifetime and the risk of staining objects in collections.

Adsorbi’s material is a bio-based and high-performing adsorbent. The cellulose originates from Nordic forests and the production is in Europe. The material is used to purify air in storage and transportation of artwork, surpassing activated carbon in terms of durability and adsorption capacity. Other important features include the material's colour indicator: the white material changes colour when it needs to be replaced, enabling optimised air purification.

-We have developed a sustainable material tailored for capturing air pollutants in museums, galleries, and archives. Using the Adsorbi innovation as a base, we will soon launch new products for other industries in need of sustainable air pollution removal, says Hanna Johansson, CEO and Co-Founder of Adsorbi AB.

-It is impressive and a really good testament to now see Adsorbi go from lab to market, says David Storek, Pre-Seed Investment Manager at Chalmers Ventures. We see the concrete development of new products that create both business and sustainable benefits for society.

...........

Media contact
Hanna Johansson || CEO & Co-founder, Adsorbi
hanna@adsorbi.com

David Storek ||
Pre-Seed Investment Manager, Chalmers Ventures

david@chalmersventures.com

Media kit with pictures

.............

About Adsorbi

Adsorbi was founded in 2022 from research in applied chemistry at Chalmers University of Technology in Gothenburg, Sweden. Adsorbi is a startup company developing bio-based materials for air pollutant and odour removal. By using wood-based cellulose as a raw material, Adsorbi offers innovative materials with both sustainability and high performance in focus. Contact us at www.adsorbi.com.

About Chalmers Ventures

Chalmers Ventures is a leading Tech Investor and Venture Builder in the Nordics, dedicated to creating global growth companies, and taking new technology from lab to market. We employ a unique dual approach that integrates venture creation with tech investments, harnessing the potential of new research and deep tech within Chalmers.

Our expertise lies in initiating and nurturing companies from groundbreaking research, ensuring a robust pipeline of high-quality ventures in which we invest and act as active owners. Our involvement extends through the entire company lifecycle until exit, with the aim to generate substantial business success and make a positive global impact. Read more at: chalmersventures.com

Teach investor & venture builder

We have a unique setup that combines venture creation and tech investments within a single organization. This advantage enables us to identify new research and deep tech opportunities with both commercial and impact potential. All within Chalmers' entrepreneurial ecosystem.

We are experts in starting up companies based on advanced technology research in the best possible way. This process allows us to build our own high-quality deal flow in which we invest and become active owners.

Throughout the entire journey, we function as investors and venture builders until exit. Profits are reinvested through our evergreen model and allocated to Chalmers to support new, brilliant research.