DEBATT. Franziska O. Gustafsson (C): "Mot kvotering? – Jämställ frivilligt!"

Det största argumentet mot kvotering idag brukar vara att den sker genom tvång. Tvång passar dåligt i en tid som strävar efter att betona individens rättigheter och liberala ideal. Som ett kompromissförslag har Centerpartiet därför lämnat in en motion till Göteborgs kommunfullmäktige där vi föreslår frivilliga jämställdhetskontrakt för ökad jämställdhet utan tvång. Kan man inte ställa sig bakom detta kompromissförslag, saknar man förmodligen en ärlig vilja till ökad jämställdhet i de organ som styr vår demokrati och förvaltar våra skattepengar, vilket skulle vara mycket anmärkningsvärt!

Vi brukar traditionellt vara stolta över vårt jämställdhetsarbete i Sverige. Medan våra grannländer gör framgångsrika försök med kvotering som redskap, säger vi blankt nej till sådan grov och inskränkande lagstiftning, men misslyckas uppenbarligen totalt med att uppnå jämställdhet på annan väg trots omfattande jämställdhets- och mångfaldsplaner!

Under mellandagarna, då det fanns tid för eftertanke, passade medier som GT och SVT Rapport på att uppmärksamma och granska de stora bristerna i jämställdheten i Sveriges kommuners styrelser och bolag. Detta sedan Centerpartiets Europaparlamentariker Lena Ek uttalat sig positiv till kvotering. Rapports nätsida tillhandahåller detaljerad statistik från hela Sverige och visar att i snitt bara var fjärde styrelsemedlem i de kommunala bolagen är kvinna.

Den som trodde att jämställdhetsstatistiken i en större kommun som Göteborg ser bättre ut har tyvärr helt fel: Ta stadens nöjesbolag Göteborg & Co till exempel, som inte alls arbetar inom någon traditionell manlig sfär, men som har enormt inflytande över hur Göteborg marknadsförs som stad genom turism, nöjesliv och evenemang. I denna styrelse är bara tre (!) av 17 styrelsemedlemmar kvinnor.

Hur är det möjligt, undrar man? Styrelsemedlemmarna rekryteras från VD:poster i de kommunala bolagen och dessa upptas mestadels av män. Att det förhåller sig så är dock ännu mer anmärkningsvärt med tanke på att kommunen är en viktig arbetsgivare för kvinnor. En övervägande del av kommunens tjänstemän på lägre nivå är kvinnor. Från detta hav av kvinnor har man inte lyckats rekrytera kvinnor till de högre posterna, dessa tillsätts tydligen utifrån. Varför då? Det enda giltiga argumentet att inte rekrytera internt skulle ju vara att alla dessa kvinnliga tjänstemän saknar kompetens eller vilja att kunna gå vidare till de högre posterna. Vem som helst inser att detta inte är sannolikt. Hur skulle det i så fall stå till med kommunens interna fortbildning och utveckling av sina anställda?!

Vi lever alltså för närvarande med en dold manlig kvotering till högre tjänster, dvs. några av de män som idag sitter på VD- och styrelseposter gör det på andra förtjänster än sin formella kompetens.

Därför ser jag egentligen kvotering, så som den framgångsrikt sker i Norge och Finland, som ett sätt att balansera en orättvisa som sker pga. tradition och en del dolda interna mekanismer. För att förändra detta krävs aktiva åtgärder och medveten handling.

Lena Ek har ett förflutet som Centerkvinnornas ordförande med många års erfarenhet av jämställdhetsarbete. Det är därför föga förvånande att hon har en mer mogen och öppen syn på kvotering. Jag tror att de flesta som har jobbat en tid med jämställdhetsfrågor till slut blir allt mer positiva till kvoteringstanken när det verkar så svårt att få förändringar till stånd på annan väg.

Personligen är jag idag benägen att se kvotering som ett sätt att garantera rättssäkerheten vid tillsättningen av styrelseposter, ett sätt att se till att allt går rätt till. Samtidigt inser jag att tvångsåtgärder inte är motiverande för dem som ska genomföra dem. Ett belöningssystem för bolag och företag som på frivillig väg arbetar för ökad jämställdhet, är mycket mer inspirerande och sannolikt effektivare och mer fruktbart, eftersom det öppnar för kreativitet och nya vägar att nå resultat.

Låt oss därför snarast införa frivilliga jämställdhetskontrakt i Göteborg! Motionen för frivilliga jämställdhetskontrakt lämnade jag in för Centerpartiets räkning redan i höstas. I denna motion föreslås att de verksamheter som upprättar kontrakt och lyckas uppnå sina jämställdhetsmål ska belönas alternativt erbjudas någon form av ekonomiska incitament.

Frivilliga jämställdhetskontrakt är alltså tänkta som ett belöningssystem för att öka drivkraften och intresset hos företag, bolag och verksamheter att åtgärda brister i det egna jämställdhetsarbetet.

Förslaget ska ses som ett kompromissförslag, eftersom det inte finns något brett stöd för kvotering i nuläget. Frivilliga jämställdhetskontrakt bör kunna accepteras av alla som säger sig jobba för jämställdhet.

Motionen har inte kommit upp på kommunfullmäktiges dagordning ännu och jag ser med spänning fram emot en positiv behandling. Motionen i sin helhet kan läsas på www.frog.centerpartiet.net

Franziska Osterberger Gustafsson

Ersättare i kommunfullmäktige för C samt ledamot i Centerkvinnornas förbundsstyrelse

franziska.gustafsson@centerpartiet.se

Läs motionen i sin helhet:

• kvotering
  • jämställdhetskontrakt
  • motion till göteborgs kommunfullmäktige
  • centerkvinnorna

Centerpartiet i Göteborg kopplar ihop miljöpolitik med företagspolitik. Vi tror att teknikutveckling, forskning och innovation kommer att lösa många av de utmaningar vi står inför.