Ekonomiska frizoner för företag – Göteborg först ut

Redan i slutet på januari i år beslutade kommunfullmäktige på Moderaternas initiativ att formulera en hemställan till regeringen om att utreda ett system med ekonomiska frizoner. Nu föreslår vårt moderparti med Maud Olofsson i spetsen att införa skattefria zoner i hela landet på platser där arbetslösheten och utanförskapet är högt. Skattefria zoner ska locka företag till utanförskapsområden.

Göteborg är Sveriges mest segregerade stad. Alliansen i Göteborg välkomnar frizoner som en mycket konkret åtgärd för att ge dessa områden verktyg att lyfta sig själva. Vi är mycket glada för förslaget och hoppas att vi får vara först ut att pröva systemet som har visat sig vara framgångsrikt i andra europeiska städer.

Läs mer om förslaget på Centerpartiets hemsida

Franziska O. Gustafsson (C), ers kommunfullmäktige, kandidat i valet 2010

• angered
  • bergsjön
  • företagande
  • ekonomiska frizoner för företag – göteborg först ut
  • jobb

Centerpartiet i Göteborg kopplar ihop miljöpolitik med företagspolitik. Vi tror att teknikutveckling, forskning och innovation kommer att lösa många av de utmaningar vi står inför.