Pressmeddelande -

DEBATT. Carlos Andersson (C): "Den nya ekonomin vågar kritisera konsumtionssamhället!"

Centerpartiet måste våga visa att vi är ett borgerligt miljöparti! I dagens finanskris skriker allt fler politiker, framförallt på högersidan, om ökad konsumtion som det enda botemedlet mot arbetslösheten. Det finns möjligheter att kombinera god sysselsättning och ett samhälle där vi inte tär på jordens resurser så som vi gör idag. Det är nu vi som parti ska satsas på att förnya oss och inte gå i gamla nationalekonomiska högerspår. Miljöpartiet ska inte ha ensamrätt på att kritisera konsumtionssamhället ur ett miljöperspektiv.

Världens befolkning ökar kraftigt och kommer så att göra de närmaste 40 åren. Dessutom är det fler personer som lyckligtvis får en bättre levnadsstandard. Ökad befolkning och ökad levnadsstandard leder oundvikligen till ökad konsumtion. Både av mat, men också av alla saker som vi i västvärlden tror att vi inte kan leva utan. Denna spiral av ökad konsumtion leder till ökad mängd sopor och ett råvaruuttag som jorden inte klarar av. Dessutom ökar oundvikligen koldioxidutsläppen desto mer vi producerar.

I min vision av den nya ekonomin kan vi klara av alla ovanstående problem om vi funderar på vad vi faktiskt är i behov av för att leva ett gott liv. När det gäller produktionen av vad vi verkligen behöver så står en stor del av centerpartiets medlemmar för detta, mat och energi. Vår jordbrukarbakgrund är en styrka när vi formulerar vår vision om hållbar konsumtion.

I den nya ekonomin får saker kosta mer, men ha en längre hållbarhet, där lämnar vi in saker på lagning istället för att slänga. Vi flyttar arbetstillfällen från produktion till reparation, återvinning och miljövänlig produktutveckling. När det gäller nyproduktion ska företag bara producera saker som kan återvinnas biologiskt till 100 procent eller återföras i ett tekniskt kretslopp till 100 procent med ytterst lite resursåtgång. Våra sopor blir värdefulla, då allt biologiskt kan brytas ner till jord och alla andra tekniska näringsämnen återföras i ny produktion. I dagens återvinning sker oftast en försämring av produkter när dem återvinns, plastförpackningar blir vägbulor och blomkrukor. I den nya ekonomin sker all design av nya produkter med tanke på att varan har ett värde när den inte används i sin ursprungliga form mer. I den nya ekonomin får designer, arkitekter och produktutvecklare ett stort uppdrag i att skapa saker som aldrig kommer att läggas på deponi eller brännas upp.

Den nya ekonomin bör införas snarare än senare, med full uppslutning av individer och företag kan vi skapa ett samhälle där vi på ett uthålligt sätt konsumerar och producerar.

Där finns det resurser till hela jordens befolkning och vi skapar lokala lösningar på produktion av saker och livsmedel. Universella lösningar kan inte skapa rätt miljöanpassning i olika delar av världen, det är genom mångfalden av lösningar som vi skapar ett decentraliserat samhälle med rätt miljöanpassning till natur, människor och djur. Vi centerpartister behöver vara aktiva i denna process och skapa tydliga ramar för vad en uthållig konsumtion innebär. Det innefattar politiker på alla nivåer; kommunal, regional, nationell och internationell nivå.

Carlos Andersson
Centerpartiet Göteborg

• carlos andersson
  • alliansens gröna röst i göteborg
  • miljö
  • klimat
  • den nya ekonomin vågar kritisera konsumtionssamhället!

Centerpartiet i Göteborg kopplar ihop miljöpolitik med företagspolitik. Vi tror att teknikutveckling, forskning och innovation kommer att lösa många av de utmaningar vi står inför.