DEBATT. Franziska O. Gustafsson (C): "Ökad trygghet för egenföretagare med barn"

Centerkvinnorna har i flera år pekat på problemet att småbarnsföräldrar inte vågar satsa på att bli egenföretagare, eftersom trygghetssystemet har varit för dåligt i jämförelse med en anställning. Det är därför glädjande att den nya reformen för egenföretagare innebär en förbättring ur jämställdhetssynpunkt, vilket förhoppningsvis kommer att leda till att fler vågar starta eget.

Egenföretagare med små barn har hittills varit extra utsatta. Det är vanligt att barn blir sjuka och egenföretagare är ingalunda immuna mot detta. Det viktigaste i reformen från 1 juli är det nya sättet att beräkna den sjukpenninggrundande inkomsten (som även föräldrapenningen beräknas från) på normalt arbetsdagar per år! För en anställd är detta ca 220 dagar per år mot tidigare 365 dagar för företagare! Detta har nu likställts så att normalarbetstiden uppskattas till ca 220 dagar per år även för företagare, vilket betyder mycket för småbarnsföräldrar. Förutom att karenstiden förlängs till sju dagar sänks också företagarens egenavgifter, en sänkning som alla egenföretagare kommer att ta del av. Från och med 1 juli gäller också det reformerade allmänna högriskskyddet. Den egenföretagare som har haft 21 karensdagar under sammanlagt minst fem sjukperioder får därefter sjukpenning redan från dag ett. Reformen är ett led i en omfattande upprustning av socialförsäkringsskyddet för företagare. Det är viktigt att påpeka att landets egenföretagare är ovanligt friska; 85 procent tar inte ut någon sjukpenning alls! – och dessa får enbart sänkta egen­avgifter, om de förblir så friska att de inte behöver utnyttja Försäkringskassans tjänster. De resterande 15 % drabbas alltså av en något längre karenstid i utbyte mot den ökade tryggheten. Efter sju dagar har alla fullt försäkringsskydd. Till de nya reglerna hör att alla som startar egen verksamhet ska omfattas av ett generellt uppbyggnadsskede som innebär att nyföretagare under en period på 24 månader har rätt att få en sjukpenninggrundande inkomst som motsvarar vad en anställd skulle få för liknande arbete.

Vi behöver fler företag för välfärden. Centerkvinnorna välkomnar reformen som gör företagande mer jämställt och attraktivt.

Franziska O. Gustafsson
Ledamot i Centerkvinnornas förbundsstyrelse
Ers i kommunfullmäktige Göteborg och kandidat i val 2010

• välkommen reform