Debatt: Sätt kryss för din invandrare

Vad krävs för att ett demokratiskt system också ska vara demokratiskt i praktiken? Riksdagspartierna har en ambition att representera alla invånare, och det är fullt möjligt att som politiker engagera sig frågor som man inte personligen är berörd av. Det är ett krav att politiker har denna förmåga. Vi vet att invandrare är långt ifrån så representerade, i de flesta partier, som skulle vara skäligt med hänsyn till deras befolkningsandel. Kandidater med invandrarbakgrund står oftast inte heller bland toppnamnen på listorna. För det mesta är det politiker utan egen erfarenhet av att ha invandrat som ska företräda människor med invandrarbakgrund i politiken. För att det ska kunna ske på ett trovärdigt sätt måste dialogen fungera mellan politikern och berörda. som invandrarföreningar och enskilda personer med annan etisk bakgrund. Det är få politiker som har lyckats skapa en sådan dialog. I kommunvalet 1998 röstade 35 procent av de utländska medborgare som är bosatta i Sverige, jämfört med 79 procent av befolkningen som helhet (Integrationsverkets rapportserie, 2000).

Lika lite som kvinnor

kan förvänta sig att män självmant sätter jämställdhet överst på den politiska dagordningen, lika lite kan invandrare vänta sig att människor utan erfarenhet av att ha invandrat kan sätta sig in i de problem som invandrare möter. Därför kommer det att finnas en obalans i samhället så länge invandrarna inte får den politiska representationen som de bör ha. Trenden är dock negativ. Valdeltagandet och deltagandet i politiken för invandrare som grupp har sjunkit. Invandrare saknar ofta förtroende för de politiska partierna och känner inte att de berörs av de frågor som finns på den politiska dagordningen. Att utanförskap leder till sämre röstdeltagande kan man inte bara notera bland invandrargrupper utan även bland unga arbetslösa, ensamstående kvinnor, äldre.

För att ge stöd till underrepresenterade grupper har centerpartiet i Västra Götaland samlat alla regionens kommuner i ett särskilt mångfaldsprojekt. Det vänder sig till grupper som kan tänkas rösta på kandidater med utländsk bakgrund och vill visa på möjligheterna att kryssa för enskilda kandidater. Genom personvalet har kandidater som finns längre ner på listorna en chans att bli inkryssade. Särskilt i mindre partier finns goda chanser att lyckas med en personvalskampanj. Vi vill därför uppmana invandrare och personer som inser det angelägna i att invandrare får ta större plats i det politiska livet att kryssa in invandrarkandidater.

Franziska Gustafsson

Veera Arak

Lennart Brunander

Skribenterna sitter med i projektgruppen för centerpartiets mångfaldsprojektet i Västra Götaland.

• veera arak
  • lennart brunander