Nyhet -

DEBATT. Franziska O. Gustafsson (C): "Framskjuten industrisemester ett problem för småbarnsföräldrar"

En vän som jobbar på Volvo Penta berättade att Volvo och flera andra företag sedan ett par år tillbaka skjuter fram industrisemestern en vecka för att anpassa sig till europeiska förhållanden. Detta har blivit ett bekymmer för en del anställda med småbarn, eftersom de kommunala förskolorna inte har följt med utan stänger som vanligt från vecka 28.

Centerkvinnorna tycker att det är rimligt att förvänta sig att den kommunala servicen anpassar sig till brukarnas dvs föräldrarnas behov för att underlätta familjernas vardagspussel. Centerpartiets barnomsorgspeng (BOP) öppnar för ett ökat utbud av alternativ barnomsorg och leder till större flexibilitet i arbetslivet, eftersom den ger föräldrar utrymme att ordna sin barnomsorg efter de egna och framförallt barnens behov genom t.ex. kooperativ.

Franziska O. Gustafsson
Ledamot i Centerkvinnornas förbundsstyrelse ers., kandidat kommun/regionkandidat i val 2010

Läs mer om barnomsorgspengen (BOP) på www.centerkvinnorna.se. Centerkvinnorna  är Sveriges största politiska kvinnoförbund

• centerkvinnorna