DEBATT. Flanking och Nordin (C): "Gör Frihamnen till Nordens Manhattan"

Genom att bygga högre kan vi skapa tusentals bostäder i Frihamnsområdet. Vi är övertygade om att de flesta göteborgare hellre bor trettio våningar upp än trettio stationer bort.

Vi har bostadsproblem i Göteborg. Det finns alldeles för få bostäder, vilket gör att stadens bostadsmarknad blir stel. Det hämmar hela stadens utveckling. Människor kan inte flytta hit, eftersom de inte får någon bostad och de som redan bor här blir ofta fast i en bostad som inte passar deras behov. Det är därför dags att ta nya grepp på bostadspolitiken i Göteborg. Den gamla politiken har inte bara misslyckats, den behöver en haverikommission. Det behövs nya visioner och nya tankar kring bostadsbyggandet. Dagens mål för nya bostäder förvärrar i bästa fall inte situationen. Något behöver göras.

Vi har extremt centrala områden som idag används till industritomter. Frihamnen, Gullbergsvass och Ringön ligger bara ett par minuter från Centralstationen men används främst för industrier och kontor. Samtidigt är behovet och efterfrågan på centrala bostäder skriande. När förändringsarbetet med framförallt Frihamnen nu börjar har vi en unik chans att faktiskt bygga från grunden och göra det hållbart, inte bara ekologiskt och ekonomiskt utan också socialt.

Liv och rörelse

Vägledande för byggnationen måste vara den täta blandstaden. Här blandas bostäder med mindre affärslokaler och olika typer av ägandeformer med varandra. Det måste gå att göra en boendekarriär inom sitt eget område. Därför får vi inte bygga enklaver med bara hyresrätter eller bostadsrätter. Varför inte blanda hyresrätter med bostadsrätter och ägarlägenheter eller tredimensionella fastighetsbildningar? Det ger olika typer av människor som träffas och ger liv och rörelse åt ett område.

Men vi måste också våga bygga på höjden. Frihamnen kan ge en fantastisk ”skyline” likt Manhattan utan att ge sämre utsikt och påverka redan befintliga bostäder. Att bygga högt ger inte bara fler bostäder utan också bättre underlag för exempelvis kollektivtrafik. Genom att bygga tätt och högt effektiviseras utnyttjandet av marken och det blir möjligt att behålla grönytor. I dagens rödgröna bostadspolitik i Göteborg byggs det mer på bredden än på höjden. Det gör att grönytor exploateras, den sociala isoleringen ökar och kollektivtrafiken blir gles, vilket gör att människor blir beroende av bilen för att transportera sig in till de centrala delarna av staden. Det är därför knappast förvånande att miljömålen för Göteborg inte uppfylls med dagens styre.

Genom att bygga högre kan vi skapa tusentals bostäder i Frihamnsområdet. Det skulle i ett slag kunna åtminstone halvera den bostadsbrist Hyresgästföreningen talar om. Men för det krävs mod. Vi tror att Frihamnen kan bli något att blicka mot och uppskatta, men då krävs det att vi bygger högt. Då krävs förändringar i styret. Vi är övertygade om att de flesta göteborgare hellre bor trettio våningar upp än trettio stationer bort.

Rickard Nordin (C)

riksdags- och kommunkandidat, vice ordförande i Centerpartiets ungdomsförbund

Anders Flanking (C)

riksdagskandidat, partisekreterare