Gustav Hemming (C), miljölandstingsråd med ansvar för sjötrafiken

Rekordsommar för linje 80, Sjövägen

Det har varit en riktig rekordsommar för pendelbåtslinje 80 (Sjövägen) med fler resenärer än någonsin tidigare. Under juni ökade antalet passagerare med 37 % jämfört med juni 2017 och för juli är ökningen på 34 %. Totalt reste över 260 000 personer med linje 80 under juni och juli.

I början av sommaren presenterades att landstinget utökar turtätheten på linje 80:s inre del till kvartstrafik under rusningstid från och med den 20 augusti och sätter igång en upphandling som innebär att linje 80 utökas med 8 nya bryggor från och med den 1 januari 2020.

- Det är fantastiskt att så många väljer att pendla på vattenvägarna i Stockholm. Det visar att våra satsningar på en kraftigt utbyggd pendelbåtstrafik ligger helt rätt i tiden, samtidigt som vi vet att det får fler att ställa bilen hemma och åka kollektivt istället, säger Gustav Hemming (C), miljölandstingsråd med ansvar för sjötrafiken.

- Min och Centerpartiets ambition är att fortsätta bygga ut pendelbåtstrafiken så att fler i Stockholmsregionen får möjlighet att pendla på vattnet. Nu hoppas jag att minst lika många tar tillfället att resa med linje 80 under augusti, avslutar Gustav Hemming (C).

Linje 80

Juni 121 376 pass +37%
Juli 140 323 pass +34%

Linje 80 trafikerar sträckan Nybroplan – Frihamnen via Nacka och Lidingö.

2017 resten över 820 000 personer med linjen.

I höst utökas trafiken till 15-minutertrafik under rusning på linjens inre delar.

Från och med 2020 utökas linjen med 8 nya hållplatser.

Centerpartiet i Stockholms läns landsting

Press/kontakt: