Emma Blomdahl, ordförande för Centerkvinnorna i Stockholm

Centerkvinnorna i Stockholm lanserar trygghetskarta

Allt fler känner sig otrygga i Stockholms offentliga miljöer. Därför lanserar nu Centerkvinnorna i Stockholm en trygghetskarta där privatpersoner anonymt kan markera platser de upplever otrygga.

Enligt Brottsförebyggande Rådet (BRÅ) har den upplevde otryggheten i det offentliga rummet, framförallt hos unga kvinnor, ökat markant de senaste åren. Detta trots att vi vet att risken att utsättas för brott i det offentliga är störst för män. Den upplevde otryggheten är dock ändå något som begränsar många, inte minst kvinnors, frihet.

– Det kan handla om att du väljer att betala för en taxi istället för att åka tunnelbanan hem. Att du tar en omväg för att slippa gå längs gångvägen med tätt buskage. Att du inte går vägen förbi torget för att gruppen med män som brukar sitta där beter sig hotfullt och obehagligt. Att ditt liv helt enkelt begränsas. I ett demokratiskt samhälle kan vi inte acceptera detta, säger Emma Blomdahl, ordförande för Stockholms Centerkvinnor.

Stockholm är inte ett undantag i ökningen av den upplevda otryggheten. I den senaste mätningen som gjordes av Stockholms stad kunde man se att även i Stockholm ökar den upplevda otryggheten hos invånarna.

– Otryggheten har svävat upp som en viktig valfråga och politiker pratar mycket om olika lösningar. Samtidigt upplever vi att det finns en klyfta mellan de som upplever otrygghet och politikerna. För att skapa trygghet tror vi att vi måste lyssna till de som upplever otryggheten och höra hur de själva tycker att trygghet kan skapas. Jag hoppas att många vill dela sina upplevelser och idéer till förbättring, säger Emma Blomdahl, ordförande för Stockholms Centerkvinnor.

I dagarna släpper Stockholms Centerkvinnorna satsningen ”Trygg i Stockholm”. Ett digitalt verktyg där alla, anonymt, kan berätta om platser i Stockholms län där de känner sig otrygga och berätta om deras förslag för hur vi kan skapa mer trygghet.

Besök kampanjhemsidan https://tryggistockholm.se/ och dela med dig av dina egna upplevelser och förändringsförslag.

Centerkvinnorna i Stockholm:

Emma Blomdahl, ordförande.