Karin Ernlund (C) gruppledare i Stockholms stad

C kritiska till SOK:s inställning om OS

I ett remissvar inför OS-ansökan till Stockholm menar Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) att samtliga tävlingsgrenar borde förläggas i Stockholm, och att befintliga anläggningar i Falun inte ska användas till de sju grenar som i ursprungsförslaget skulle förläggas där. Centerpartiet är kritiskt till SOK:s inställning och menar att Falun är en förutsättning för att kunna säga ja till OS-ansökan.

- Vi håller fast vid det vi har sagt tidigare. En förutsättning för att vi ska säga ja till OS i Stockholm är att vi delar värdskapet med fler kommuner. I Falun finns befintliga anläggningar för backhoppning. Dessa ska användas istället för att bygga nya dyra anläggningar i Stockholm, säger Karin Ernlund (C) gruppledare i Stockholms stad.

- Om man menar allvar med att genomföra ett OS som är ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart är en grundförutsättning att nyttja befintliga anläggningar och att fler delar av Sverige är med och arrangerar, säger Karin Ernlund (C).

- Detta är Centerpartiets tydliga krav på en ansökan om de olympiska vinterspelen 2026:

- Stockholmarna ska inte bära den ekonomiska risken.

- En korruptionsrevisor ska följa planering och genomförande från första till sista dag.

- Nolltolerans mot prestigeinvesteringar. Alla kommunala investeringar som görs ska komma till nytta för den breda idrottsrörelsen.

- En OS-by måste vara en del av stadens planerade bostadsbyggande.

- Vi accepterar inte att man gör avsteg från stadens tuffa miljö- och klimatkrav på grund av OS.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: