Syna möbelsvinnet i Region Skåne

Syna möbelsvinnet i Region Skåne

Trots en medvetenhet och försök till åtgärder är möbelsvinnet i Region Skånes verksamheter fortfarande ett faktum. Det är uppenbart att återbruk och återvinning av regionens möbler inte fungerar som det ska när vi fortfarande får rapporter om fulla containrar. Nu går Centerpartiet vidare med frågan och föreslår att regiondirektören får i uppdrag att se över hur återbruket fungerar.

- Vi har länge fått rapporter från våra verksamheter om att fullt dugliga möbler slängs när de byts ut, istället för att återbrukas. Så kan vi inte ha det, det är varken miljömässigt eller ekonomiskt försvarbart, säger Birte Sandberg, gruppledare Region Skåne.

Centerpartiet i Region Skåne har tidigare lagt en motion om att införa en bytessajt, men motionen blev besvarad med hänvisning till att det redan finns ett system för återbruk i regionen. Men ingen kan svara på om eller hur väl det systemet verkligen fungerar när frågor har ställts till ansvarig förvaltning. Det tycker vi är allvarligt. En åtgärd betyder inte mycket om den inte har avsedd effekt.

- När vi har ställt frågor till Regionservice om återbrukssystemet har vi inte fått konkreta svar på frågor om hur omsättningen ser ut eller hur effektivt det här systemet är, däremot hör vi fortfarande rapporter från personal om containrar som är fulla med fullt dugliga möbler, säger Birte Sandberg.

I Centerpartiets förslag får regiondirektören i uppdrag att utvärdera systemet och se om det finns möjligheter för regionen att sälja vidare möbler eller i annat fall ge dem till välgörande ändamål i Sverige eller utomlands. Dessutom föreslår Centerpartiet att en policy gällande hantering av möblemang vid nybygge tas fram och att regiondirektören tar ställning till huruvida det är möjligt att ställa krav på viss användning av begagnade möbler i sådana fall.

- Vi hittar inte de största summorna i möbelcontainrarna, men vi måste vara smarta och ta till vara på de resurser vi har och det tankesättet måste genomsyra all vår verksamhet, säger Birte Sandberg.

- Något annat är inte ansvarsfullt vare sig ekonomiskt eller gentemot miljön, avslutar hon.

Initiativärendet till Regionstyrelsen bifogas i sin helhet.

För frågor kontakta:

Birte Sandberg