Vattenfall har nyligen meddelat att de stoppar Vindkraftsprojektområdet Kriegers flak. Detta kommer att få förödande effekter.

Skåne måste få till en förbättrad självförsörjning av el

Vindkraftsprojektområdet Kriegers flak ligger 30 km utanför kusten på Trelleborg. Parken som planeras bestå av ett femtiotal vindkraftverk skulle kunna producera energi i elområde 4 i minst 30 år och beräknas årligen leverera kring 2,7 TWh; vilket motsvarar behovet av förnybar och fossilfri energi för 500 000 hem eller årlig laddning av drygt 1 miljon elbilar.

Nu meddelar Vattenfall att de stoppar projektet, vilket får förödande effekter för energipriserna både på kort och lång sikt i Skåne, då detta projekt står för ca 25% av de projekt som är på gång.

Centerpartiet har med anledning av ovan skickat in ett initiativärende till Regionstyrelsen i Region Skåne där vi vill att förvaltningen ska ta fram en gemensam skrivelse från Regionstyrelsen till Sveriges Regering att skyndsamt lösa nätkoncessionen för vindkraftsprojektet Kriegers Flak.

”Knäckfrågan i diskussionerna med staten har varit nätkoncessionen, som vi menar kan lösas genom de enorma summor som finns ansamlade i Svenska Kraftnäts flaskalsavgifter. Vi måste få till en förbättrad självförsörjning av el – och det snabbt!” säger Birte Sandberg, gruppledare för Centerpartiet i Skåne

Gruppledare Centerpartiet Skåne