Foto Jens Christian

Snål besparing kring Buss 146

Skånetrafiken planerar sedan en tid tillbaka att korta sträckningen för buss 146 från Trelleborg till Malmö C och istället ha slutstation Södervärn. Därifrån ska resenärerna ta sig in till centrum med stadsbussar. Bakgrunden till detta är en besparingsåtgärd. Centerpartiets Patrik Holmberg, ledamot i Regionala utvecklingsnämnden och bosatt i Trelleborg, reagerar kraftigt.

- Det är helt uppåt väggarna att man planerar att snåla in på detta sätt! Här ska vi få fler att åka buss, men samtidigt gör man det svårare för resenärerna. Det är oacceptabelt, säger Patrik Holmberg (C)

Nedskärningen skulle drabba närmare häften av de resenärer som reser med bussen, som idag kliver av på hållplatser mellan Södervärn och Malmö C.

-Jag förstår inte hur man tänker när man agerar på detta sätt. Det är inte ett fåtal resenärer, utan närmare hälften av alla som åker med bussen som drabbas, fortsätter Holmberg (C).

Med anledning av detta har Patrik Holmberg ställt en fråga till Stefan Svalö (S), ordförande för Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

- Jag tycker Svalö ska ställas till svars för detta. Som ordförande i Kollektivtrafiknämnden är han ytterst ansvarig för denna besparing. Jag tycker han ska förklara för alla de resenärer som skulle drabbas om han tänker välja att vara dumsnål i frågan om buss 146, avslutar Patrik Holmberg (C).

Frågan bifogas i sin helhet.

För mer information:

Patrik Holmberg (C)