Lars-Göran Wiberg (C), regionfullmäktigeledamot och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden - Foto: Jens Christian

Kommer Styret klara tillgängligheten för ryggkirurgi i egen regi?

För en tid sedan beslutade Styret i Region Skåne att återta ryggkirurgin vid Ängelholms sjukhus i egen regi. Detta trots protester från bland annat de anställda vid Aleris som idag bedriver verksamheten och allmänheten. Det utlovades att de skånska patienterna inte skulle komma att drabbas av sämre tillgänglighet eftersom Styret kallt räknade med att de anställda vid Aleris skulle komma över och bli anställda av Region Skåne istället.

Istället presenterade Aleris i somras en satsning i Ängelholm där de fortsätter bedriva ryggkirurgi men utan det avtal som man just nu har med Region Skåne. De anställda som trivs med sin nuvarande arbetsgivare kommer också med största sannolikhet att stanna kvar där och därför blir det nu svårt för Region Skåne att rekrytera ryggkirurger till den egna verksamheten när den ska öppna.

- Vi kan nu se att den naivitet Styret uppvisade när de valde att återta driften i egen regi riskerar att kraftigt påverka våra skånska patienters tillgång till vård, säger Lars-Göran Wiberg (C), regionfullmäktigeledamot och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

- Därför ställer jag nu en fråga i regionfullmäktige för att säkerställa så att tillgängligheten för våra skånska patienter inte kommer att påverkas av Styrets vilja att låta ideologin gå före skåningens bästa, avslutar Lars-Göran Wiberg (C).

Fakta:
Frågan i sin helhet bifogas.

För mer information:
Lars-Göran Wiberg (C)