Jonny Cato Hansson (C), Kristina Yngwe (C), Niels Paarup-Petersen (C) och Sofia Nilsson (C)

Fyra skånska centerpartister i riksdagen

19 310 personer fler röstade på Centerpartiet i riksdagsvalet i Skåne den 9 september. Något som gör att vi ökar den skånska centerpartistiska representationen från 2 riksdagsledamöter till 4 stycken med en från respektive valkrets.

I valkretsen Skåne läns västra så återtar Centerpartiet ett mandat efter att ha varit utan representation sedan valet 2010. Där är det 24-åriga kommunalrådet Jonny Cato Hansson från Helsingborg som tar mandatet.

- Jag ser fram emot att vara en stark skånska röst i riksdagen. Ett bättre företagsklimat, sänkt ungdomsarbetslöshet och ett samhälle som präglas av gemenskap och framtidstro kommer jag att arbeta för, säger Jonny Cato Hansson (C), nyvald riksdagsledamot för Skåne läns västra.

Valkretsen Skåne läns södra kommer fortsatt att representeras av den 35-åriga agronomen Kristina Yngwe från Ystad.

- Jag är tacksam och glad över ett förnyat förtroende och ser fram emot att vara södra Skånes röst i riksdagen där jag kommer att fortsätta driva på för en levande landsbygd och hållbart samhälle, säger Kristina Yngwe (C), omvald riksdagsledamot för Skåne läns södra.

Malmö har inte haft en riksdagsledamot sedan 1994 då Ulla Tillander representerade Centerpartiet i den dåvarande Fyrstadskretsen. Sedan det valet blev Malmö kommun en egen valkrets och det är därför första gången som Centerpartiet får ett riksdagsmandat i valkretsen Malmö kommun under enkammarriksdagens tid. Ett mandat som går till den 40-åriga konsulten Niels Paarup-Petersen.

- Jag ser fram emot att kunna vara en stark röst för Malmö och Skåne. I riksdagen tänker jag fortsätta jobba för en hållbar utveckling, öppenhet och framtidstro, med fokus på digitalisering, säger Niels Paarup-Petersen (C), nyvald riksdagsledamot för Malmö kommun.

I valkretsen Skåne läns norra och östra har den sittande riksdagsledamoten Per-Ingvar Johnsson från Åhus sedan tidigare valt att inte ställa upp för omval. Den valkretsen kommer nu att representeras av den 36-åriga sjuksköterskan Sofia Nilsson från Broby.

- Jag ser fram emot att kunna vara en stark röst för norra och östra Skåne. I mitt uppdrag som riksdagsledamot kommer jag ta med mig mina erfarenheter som sjuksköterska och som vice ordförande i kommunstyrelsen i en mindre kommun. Jag vill fortsätta att arbeta för en tillgänglig och trygg vård i hela landet och en levande landsbygd där vi kan bo, leva och driva företag, säger Sofia Nilsson (C), nyvald riksdagsledamot för Skåne läns norra och östra.