Centerpartiet säger nej till höjda avgifter för företagen

Vi är mitt i en pågående pandemi och våra företag går på knäna när inkomstkällorna uteblir. Därför uppmanar nu tre företrädare från Centerpartiet i tre olika kommuner att respektive kommunfullmäktige ska slopa den årliga procentuppräkningen på timavgifterna för den tillsyn som Ystad Österlenregionens Miljöförbund utför.

• Lyckas vi få igenom att slopa den årliga procentuppräkningen blir denna till synes lilla insatsen mycket betydande för de företag som under pandemin kämpar för sin överlevnad i våra kommuner, säger Magnus Nilsson från Centerpartiet i Tomelilla

Ystad Österlenregionens Miljöförbund har i uppdrag att arbeta för en hållbar utveckling i samhället och aktivt arbeta för att skapa en sund och säker livsmiljö för nuvarande och kommande generationer. Till stor del utgörs uppdraget av att förbundet utför tillsyn hos olika verksamheter. Företagen betalar själva för denna tillsyn och de små företagen betalar inte sällan en timavgift. Det är denna timavgift som Centerpartiet nu föreslår bör ligga kvar på rådande nivå.

• Slopas den årliga procenthöjningen är det en viktig insats för våra små företag som kanske bara utgörs en enskild företagare. Men det är samtidigt betydelsefullt för större företag vars årliga avgift avgörs utifrån vilken timtaxa som sätts, säger Henrik Mårtensson från Centerpartiet i Simrishamn.

4 av 5 jobb skapas i våra små- och medelstora företag. För Centerpartiet är det en självklarhet att göra allt man kan för att förenkla för dessa företagare under denna tuffa tid. Vi är beroende av deras överlevnad och välmående för att människor efter pandemin ska kunna komma ut på arbetsmarknaden. På nationell nivå har flera krisstöd redan sats in för att hjälpa våra företag och nu ska även sänkningen av arbetsgivaravgiften för att anställa breddas till att gälla för upp till två personer. Detta är bra och viktiga insatser som Centerpartiet gått i bräschen för och nu måste vi också göra vad vi kan även på lokal nivå.

• Alla insatser räknas i detta läge och vi måste använda alla tänkbara verktyg i vår verktygslåda. Allt som i dagsläget kan underlätta ekonomiskt för företagen kan vara avgörande för om vi efter pandemin har ett fungerande lokalt näringsliv, säger Martin Andersson från Centerpartiet i Ystad.

Beslut huruvida den årliga procentuppräkningen kommer att ske eller inte tas beslut om i respektive kommunfullmäktige under hösten. Men redan den 23 mars påbörjas budgetarbetet.

Magnus Nilsson
, Centerpartiet i Tomelilla