Att utesluta vissa skolungdomar från en satsning som ska gälla alla är inte acceptabelt, säger Lars Hansson (C), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

​C: "Självklart ska alla ungdomar inkluderas"

Skolungdomar kommer under sommaren få åka gratis inom Skånetrafiken enligt ett förslag som kommer upp till beslut senare i maj. I dagarna har flera medier rapporterat om att ungdomar som behöver färdtjänst inte inkluderas i satsningen. Det ser Centerpartiet i Region Skåne som ett stort problem.
– Vi i Centerpartiet är tydliga med att avgiftsfria sommarresor ska gälla alla, oavsett om man har behov av färdtjänst eller inte, säger Lars Hansson (C), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

Riksdagen har fattat beslut om att ge statligt stöd för att ge skolungdomar avgiftsfri kollektivtrafik under sommarlovet. I Skåne innebär förslaget att skolungdomar från årskurs 6 i grundskolan till årskurs 2 i gymnasiet ska få avgiftsfria sommarkort som gäller inom Skånetrafiken. Men satsningen gäller just sommarkort i kollektivtrafiken och inkluderar därmed inte de ungdomar som har behov av färdtjänst.

– Det här är en principiellt viktig fråga. Att utesluta vissa skolungdomar från en satsning som ska gälla alla är inte acceptabelt.
– Vi har fått samtal från upprörda föräldrar som undrar varför ett av deras barn ska få gratis resor i sommar men inte det andra, och det är en mycket berättigad fråga, säger Lars Hansson (C), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

Ärendet kommer upp till beslut i kollektivtrafiknämnden den 21 maj och då kommer Centerpartiet kräva att förslaget också innefattar ungdomar i behov av färdtjänst.

– Vi i Centerpartiet hoppas att vi kan få ett beslut i kollektivtrafiknämnden som innebär att förslaget verkligen inkluderar alla, säger Lars Hansson (C), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

För frågor kontakta:

Lars Hansson